Median kaupallistumisen vaikutus Helsingin Sanomien kotimaan uutiskuviin
Litmanen, Pirita (2016)
Litmanen, Pirita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603123102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603123102
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kaupallisuuden vaikutusta Helsingin Sanomien painetun sanomalehden uutiskuviin. Opinnäytetyö on tehty talvella 2016 ja sen aineisto on rajattu Helsingin Sanomissa 29.1. - 12.2.2016 julkaistuihin kotimaan uutisten uutiskuviin, sekä niiden aukeamiin.
Opinnäytetyössä kaupallisuuden vaikutusta uutiskuviin tutkitaan kaupallisen kuvan ja uutiskuvan tyylien lähentymisen ja sekoittumisen kannalta. Uutiskuvan tehtävänä käsitetään tässä opinnäytetyössä se, että kuva on informatiivinen ja täyttää uutiskuvan kriteerit. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia onko uutiskuvan rooli ensisijaisesti huomionherättäminen vai tiedonvälitys. Sen lisäksi tarkastellaan sitä miten millaiseen suhteeseen uutissivujen mainokset ja uutiskuvat on aukeamilla asetettu ja miten rakennettu kokonaisuus vaikut-taa uutiskuvan merkitykseen.
Aineistoa on analysoitu laadullisen kuva-analyysin kautta sanallisesti. Sen lisäksi aineistosta on määrällisen analyysin keinoin eritelty analyysitaulukkoon, jonka tehtävä on havainnollistaa tuloksia ja tehdä niistä helpommin vertailukelpoisia.
Kuva-analyysin tulokset kertovat uutisten ja sanomalehtien tiedonvälityksellisen aseman muutoksesta, mikä vaikuttaa myös uutisten visualisointiin. Aineiston analyysin perusteella kaupallisella materiaalilla on hyvin integroitunut asema uutissivuilla ja näyttää myös siltä, että sen sijoittelussa tavoitellaan kaupallisen ja toimituksellisen materiaalin yhteen tuomista visuaalisten elementtien kautta. Kaupallisen mainosmateriaalin ja toimituksellisen uutismateriaalin yhteys voidaan nähdä hyötynä mainostajalle ja häiriönä uutiskuvien tiedonvälitykselle.
Opinnäytetyössä kaupallisuuden vaikutusta uutiskuviin tutkitaan kaupallisen kuvan ja uutiskuvan tyylien lähentymisen ja sekoittumisen kannalta. Uutiskuvan tehtävänä käsitetään tässä opinnäytetyössä se, että kuva on informatiivinen ja täyttää uutiskuvan kriteerit. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia onko uutiskuvan rooli ensisijaisesti huomionherättäminen vai tiedonvälitys. Sen lisäksi tarkastellaan sitä miten millaiseen suhteeseen uutissivujen mainokset ja uutiskuvat on aukeamilla asetettu ja miten rakennettu kokonaisuus vaikut-taa uutiskuvan merkitykseen.
Aineistoa on analysoitu laadullisen kuva-analyysin kautta sanallisesti. Sen lisäksi aineistosta on määrällisen analyysin keinoin eritelty analyysitaulukkoon, jonka tehtävä on havainnollistaa tuloksia ja tehdä niistä helpommin vertailukelpoisia.
Kuva-analyysin tulokset kertovat uutisten ja sanomalehtien tiedonvälityksellisen aseman muutoksesta, mikä vaikuttaa myös uutisten visualisointiin. Aineiston analyysin perusteella kaupallisella materiaalilla on hyvin integroitunut asema uutissivuilla ja näyttää myös siltä, että sen sijoittelussa tavoitellaan kaupallisen ja toimituksellisen materiaalin yhteen tuomista visuaalisten elementtien kautta. Kaupallisen mainosmateriaalin ja toimituksellisen uutismateriaalin yhteys voidaan nähdä hyötynä mainostajalle ja häiriönä uutiskuvien tiedonvälitykselle.