"Innostu liikkumaan ja syö terveellisesti"Nuorten ravitsemus ja liikunta
Hytönen, Minna; Vuoristo, Riina (2016)
Hytönen, Minna
Vuoristo, Riina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232566
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Äänekosken koulunmäen koulun ja Ääneseudun Kuntokeskuksen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret motivoitumaan ja edistämään terveyttään pienin askelein monipuolisen ruokavalion ja liikunnan avulla sekä innostumaan liikkumaan enemmän. Tavoitteena oli myös tarjota nuorille keinoja, miten motivaatiota pidetään yllä. Tarkoituksena oli järjestää nuorille toiminnallinen hetki terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta elämän-vaiheena, ravitsemusta, liikuntaa ja motivoivaa ohjausta. Toimintahetkien sisältöjen koostamiseksi on tehty systemaattinen tiedonhaku terveysalan tietokannoista.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Äänekosken Koulunmäen koulun 8-luokkalaiset ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä syksyllä 2015. Toimintahetki toteutettiin kolmena eri päivänä ja toimintahetkessä oli aina kaksi luokkaa kerrallaan. Toimintahetkessä ohjaus koostui ravitsemuksesta ja liikunnasta. Ohjaus toteutettiin käyttämällä PowerPoint-esitystä, videoita ja tehtäviä. Ohjausmenetelmänä käytettiin motivoivaa ohjausta. Oppilailta kerättiin palautetta toimintahetkien jälkeen.
Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet onnistuivat hyvin. Palaute oli pääosin kiitettävää ja moni oppilas koki saavansa uutta motivaatiota liikkumaan enemmän. Toiminnallinen hetki motivoi edistämään terveyttä monipuolisen ruokavalion avulla. Opinnäytetyön PowerPoint- ja tehtävä-osioita voidaan jatkossa hyödyntää terveyskasvatuksessa ja liikuntatunneilla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään nuoruutta elämän-vaiheena, ravitsemusta, liikuntaa ja motivoivaa ohjausta. Toimintahetkien sisältöjen koostamiseksi on tehty systemaattinen tiedonhaku terveysalan tietokannoista.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Äänekosken Koulunmäen koulun 8-luokkalaiset ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä syksyllä 2015. Toimintahetki toteutettiin kolmena eri päivänä ja toimintahetkessä oli aina kaksi luokkaa kerrallaan. Toimintahetkessä ohjaus koostui ravitsemuksesta ja liikunnasta. Ohjaus toteutettiin käyttämällä PowerPoint-esitystä, videoita ja tehtäviä. Ohjausmenetelmänä käytettiin motivoivaa ohjausta. Oppilailta kerättiin palautetta toimintahetkien jälkeen.
Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet onnistuivat hyvin. Palaute oli pääosin kiitettävää ja moni oppilas koki saavansa uutta motivaatiota liikkumaan enemmän. Toiminnallinen hetki motivoi edistämään terveyttä monipuolisen ruokavalion avulla. Opinnäytetyön PowerPoint- ja tehtävä-osioita voidaan jatkossa hyödyntää terveyskasvatuksessa ja liikuntatunneilla.