MHY-yhteydenottokampanja Jokioisten ja Humppilan alueella
Ojanen, Juuso (2015)
Ojanen, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153169
Tiivistelmä
Metsänhoitoyhdistysten jäsenistöstä löytyy metsänomistajia, joiden edellisestä metsänhoitoyhdistyksen kautta toteutetusta hankkeesta on yli viisi vuotta aikaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä näiden metsänomistajien tietoisuutta yhdistyksen palveluista, aktivoida heitä käyttämään niitä ja kartuttaa tietämystä metsäomistajien palvelutarpeesta yhdistyksen alueella.
Henkilökohtaisen kontaktin luomiseksi kampanja suoritettiin puhelinkyselynä kesällä 2013. Yhdistyksen asiakasrekisteristä poimittiin ne metsänomistajat, joilla ei ollut ollut kontaktia metsänhoitoyhdistykseen viimeisen viiden vuoden aikana. Kampanjan piiriin rajautui 361 metsänomistajaa, mikä tarkoitti lähes puolta silloisen metsänhoitoyhdistys Jokiläänin jäsenmäärästä. Tähän vaikuttaa metsätilojen pieni koko alueella.
Metsänomistajat ottivat puhelinyhteydenoton hyvin vastaan. Aktiivisuutta yhdistyksen taholta pidettiin positiivisena asiana. Moni kampanjan piiriin kuulunut metsänomistaja otti yhdistykseen yhteyttä kampanjan toteuttamista seuranneen n. puolentoista vuoden mittaisen seurantajakson aikana. Metsänomistajat tunsivat yhdistyksen palvelut melko hyvin ja suuri osa vastaajista kertoi käyttävänsä niitä tarpeen tullen.
Metsänhoitoyhdistyslain ja toimintaympäristön muututtua merkittävästi yhdistyksen on kyettävä säilyttämään yhteys jäsenistöönsä ja pystyttävä tarjoamaan heille haluttuja palveluita. Vaikka jäsenten aktivointiin ja yhteydenpitoon kampanja on toimiva väline, yhdistyksen toiminnan kehittämiseen sen yhteydessä saadut tulokset ovat liian epätarkkoja.
Henkilökohtaisen kontaktin luomiseksi kampanja suoritettiin puhelinkyselynä kesällä 2013. Yhdistyksen asiakasrekisteristä poimittiin ne metsänomistajat, joilla ei ollut ollut kontaktia metsänhoitoyhdistykseen viimeisen viiden vuoden aikana. Kampanjan piiriin rajautui 361 metsänomistajaa, mikä tarkoitti lähes puolta silloisen metsänhoitoyhdistys Jokiläänin jäsenmäärästä. Tähän vaikuttaa metsätilojen pieni koko alueella.
Metsänomistajat ottivat puhelinyhteydenoton hyvin vastaan. Aktiivisuutta yhdistyksen taholta pidettiin positiivisena asiana. Moni kampanjan piiriin kuulunut metsänomistaja otti yhdistykseen yhteyttä kampanjan toteuttamista seuranneen n. puolentoista vuoden mittaisen seurantajakson aikana. Metsänomistajat tunsivat yhdistyksen palvelut melko hyvin ja suuri osa vastaajista kertoi käyttävänsä niitä tarpeen tullen.
Metsänhoitoyhdistyslain ja toimintaympäristön muututtua merkittävästi yhdistyksen on kyettävä säilyttämään yhteys jäsenistöönsä ja pystyttävä tarjoamaan heille haluttuja palveluita. Vaikka jäsenten aktivointiin ja yhteydenpitoon kampanja on toimiva väline, yhdistyksen toiminnan kehittämiseen sen yhteydessä saadut tulokset ovat liian epätarkkoja.