Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia yöpartiosta
Mäkipää, Katri (2016)
Mäkipää, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kotihoidon asiakkaiden kokemuksia yöpartiotoiminnasta. Kyselylomakkeen avulla kartoitettiin asiakkaan mielipidettä yöpartioinnin vaikutuksesta hänen omaan toimintakykyyn, turvallisuuden tunteeseen sekä tyytyväisyyttä hoidon sisältöön ja toteutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Porin perusturvakeskukselle yöpartion toimivuudesta asiakkaan omasta näkökulmasta sekä kehittämisehdotuksia yöllä toteuttavaan hoitoon myös jatkossa. Aihealue oli kiinnostava ja valikoitui opinnäytetyön aiheeksi työn tilaajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen. Yhteistyötahoina toimivat Porin perusturvakeskuksen kotihoitopalvelu ja yhteyshenkilöinä vanhuspalveluiden johtaja sekä vanhuspalveluiden esimiehet.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvantitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista lähestymistä. Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeilla Porin perusturvakeskuksen yöpartion asiakkailta. Kyselylomakkeita lähetettiin 21 asiakkaalle ja niistä palautui 16 analysoitavaa kyselylomaketta. Analyysi tehtiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Vastaajien vähäisen määrän vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita yöpartiotoimintaa tarjoavia tahoja Suomessa.
Tutkimukseen osallistui melko tasaisesti sekä miehiä että naisia, eniten 81-90-vuotiaita. Yöaikainen avuntarve oli monipuolista, apua tarvittiin muun muassa wc-käynneillä, vaipanvaihdoissa ja sänkyyn saattamisessa, yöpartio teki myös tarkastusluonteisia käyntejä. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä yöpartion käyntikertojen määrään ja käyntiaikoihin. Yöaikaisilla käynneillä oli merkittävä vaikutus turvallisuuden tunteen lisääntymiseen ja kotona selviytymiseen. Suurin osa asiakkaista koki tarvitsevansa yöpartion palveluja myös jatkossa. Kehittämisideoiksi nousivat joustavuuden lisääminen palvelusisältöihin ja yksilöllisten toiveiden huomioiminen käyntiajankohtia suunniteltaessa, mutta kaiken kaikkiaan yöpartion asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa yöaikaiseen hoitoon ja toivoivat sen jatkuvat samanlaisena myös tulevaisuudessa.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvantitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista lähestymistä. Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeilla Porin perusturvakeskuksen yöpartion asiakkailta. Kyselylomakkeita lähetettiin 21 asiakkaalle ja niistä palautui 16 analysoitavaa kyselylomaketta. Analyysi tehtiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Vastaajien vähäisen määrän vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita yöpartiotoimintaa tarjoavia tahoja Suomessa.
Tutkimukseen osallistui melko tasaisesti sekä miehiä että naisia, eniten 81-90-vuotiaita. Yöaikainen avuntarve oli monipuolista, apua tarvittiin muun muassa wc-käynneillä, vaipanvaihdoissa ja sänkyyn saattamisessa, yöpartio teki myös tarkastusluonteisia käyntejä. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä yöpartion käyntikertojen määrään ja käyntiaikoihin. Yöaikaisilla käynneillä oli merkittävä vaikutus turvallisuuden tunteen lisääntymiseen ja kotona selviytymiseen. Suurin osa asiakkaista koki tarvitsevansa yöpartion palveluja myös jatkossa. Kehittämisideoiksi nousivat joustavuuden lisääminen palvelusisältöihin ja yksilöllisten toiveiden huomioiminen käyntiajankohtia suunniteltaessa, mutta kaiken kaikkiaan yöpartion asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa yöaikaiseen hoitoon ja toivoivat sen jatkuvat samanlaisena myös tulevaisuudessa.