TYKY-toiminnan kehittäminen : Case Botnia Events
Lampimäki, Annina (2016)
Lampimäki, Annina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153194
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Botnia Eventsille, joka on vaasalainen kokous-, elämys- ja TYKY-palveluita tarjoava yritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Botnia Eventsin avainasiakas ja muut asiakkaat toimivat hankkiessaan TYKY-palveluita ja millaisia tarpeita heillä on näiden hyvinvointipalvelujen suhteen. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää myös se, kuinka nykyisiä toimintoja tulisi kehittää ja mitä täysin uusia palveluita tulisi luoda, jotta saataisiin vastattua eri asiakasryhmien tarpeisiin. Teoreettinen viitekehys luotiin seuraavien aiheiden ympärille: työhyvinvointi, palvelujen B2B-markkinointi, B2B-suhteet, B2B-ostotoiminta, asiakkaan odotukset ja arvonluontiprosessi sekä palveluiden kehittäminen. Koska työssä tutkittiin B2B-asiakasta, kaikkia teoria-aiheita tarkasteltiin B2B-näkökulmasta. Tutkimus luotiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumuotona käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoitavia haastatteluja tutkimuksessa oli yhteensä yhdeksän. Verrattaessa avainasiakkaan ja muiden asiakkaiden TYKY-palvelujen ostoprosessia sekä odotuksia ja tarpeita, erot olivat miltei mitättömiä. Asiakkaat tarvitsevat TYKY-palveluita pääasiallisesti kerran vuodessa ja ostoprosessi on melko vapaamuotoinen, eikä siihen kaivata tutkimuksen mukaan lisää muodollisuutta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Botnia Eventsin tuottamiin TYKY-palveluihin. Kuitenkaan asiakkailla ei ole erityisiä tarpeita sitoutua Botnia Eventsin käyttämiseen TYKY-palveluiden tuottajana. Asiakkaat odottavat Botnia Eventsin TYKY-palveluilta joustavuutta, vaihtelevuutta, kohtuullista hintaa ja hyvää sijaintia sekä asiantuntevuutta ja mukavia muistoja. Jotta asiakkaiden tarpeet olisi mahdollista saavuttaa nykyistä paremmin, tulisi Botnia Eventsin luoda itselleen ajantasainen ja toimiva asiakasrekisteri. Lisäksi Botnia Eventsin tulisi tarkastella hintojaan kriittisesti ja panostaa nykyistä enemmän toimivaan viestintään ja mainontaan. Uusissa tarjottavissa palveluissa tulisi näkyä mielen ja kehon yhdistäminen sekä workshoppien käyttö. Olennaisena osana toimintaa on uusien ideoiden ja palveluiden luominen, sillä asiakkaat odottavat Botnia Eventsiltä jatkuvaa ideointia.