Palauteopas Haminan kaupungin vetovoimapalveluiden tapahtumille
Karnaattu, Eija (2016)
Karnaattu, Eija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163243
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Haminan vetovoimapalvelujen palautekulttuurin nykytilannetta ja yhtenäisen palautejärjestelmän luomista. Tarkasteltavina ovat keinot, joiden avulla asiakkailta, yhteistyökumppaneilta ja työyhteisön jäseniltä saatua palautetta on helpompi kerätä ja hyödyntää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön painopiste on tapahtumatuotantoon liittyvissä palautetilanteissa, mutta opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muihin työyhteisön palautetilanteisiin. Tavoitteena on selvittää tapoja, joilla kehitetään palautteen keräämistä, tallentamista ja hyödyntämistä toimivammaksi ja yhtenäisemmäksi kokonaisuudeksi. Aihe on ajankohtainen kunnassa vuonna 2015 toteutetun henkilöstöorganisaation uudistuksen takia.
Opinnäytetyön teoriassa taustoitetaan palautteen terminologiaa ja perusteita keskittyen työelämän palautekäytäntöihin ja -tilanteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti tapahtumaa käsitteenä ja vetovoimapalvelujen organisaatiota. Työn tutkimuksellisessa osuudessa perehdytään organisaation nykytilanteeseen työyhteisön jäsenille pidetyllä puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella, analysoidaan kyselystä saatuja tuloksia prosentuaalisesti ja luodaan SWOT-analyysi vetovoimapalvelujen nykytilanteesta. Lähtötilanteen kartoittamisen jälkeen opinnäytetyön teoriapuolta käsitellään tarkemmin tilaajaorganisaation tarpeita paremmin vastaten. Tarkennetun teorian pohjalta on luotu palauteopas.
Palaute on paljon tutkittu ja kirjoitettu aihe. Tapahtumiin ja yhteistyökumppaneihin liittyvää yksiselitteistä ja tutkittua tietoa palautteesta on kuitenkin vaikea löytää. Oppaan tietoja ja menetelmiä on tarpeellista tarkistella muutaman vuoden välein, sillä palautemenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Etenkin tämän vuosikymmenen aikana nopeasti edennyt digitalisoituminen ja sosiaalisen median suosio vaikuttavat organisaatioiden palautekulttuuriin muuttumiseen kaikenaikaa. Kehityksen edetessä osa palautemenetelmistä voi myös osoittautua vanhentuneeksi tai organisaation muuttuvaan tilanteeseen huonosti sopivaksi.
Opinnäytetyön teoriassa taustoitetaan palautteen terminologiaa ja perusteita keskittyen työelämän palautekäytäntöihin ja -tilanteisiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti tapahtumaa käsitteenä ja vetovoimapalvelujen organisaatiota. Työn tutkimuksellisessa osuudessa perehdytään organisaation nykytilanteeseen työyhteisön jäsenille pidetyllä puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella, analysoidaan kyselystä saatuja tuloksia prosentuaalisesti ja luodaan SWOT-analyysi vetovoimapalvelujen nykytilanteesta. Lähtötilanteen kartoittamisen jälkeen opinnäytetyön teoriapuolta käsitellään tarkemmin tilaajaorganisaation tarpeita paremmin vastaten. Tarkennetun teorian pohjalta on luotu palauteopas.
Palaute on paljon tutkittu ja kirjoitettu aihe. Tapahtumiin ja yhteistyökumppaneihin liittyvää yksiselitteistä ja tutkittua tietoa palautteesta on kuitenkin vaikea löytää. Oppaan tietoja ja menetelmiä on tarpeellista tarkistella muutaman vuoden välein, sillä palautemenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Etenkin tämän vuosikymmenen aikana nopeasti edennyt digitalisoituminen ja sosiaalisen median suosio vaikuttavat organisaatioiden palautekulttuuriin muuttumiseen kaikenaikaa. Kehityksen edetessä osa palautemenetelmistä voi myös osoittautua vanhentuneeksi tai organisaation muuttuvaan tilanteeseen huonosti sopivaksi.