Matkailun yritysblogit osana sisältömarkkinointia
Mankila, Minna (2016)
Mankila, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223459
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni millainen asema matkailun yritysblogeilla on digitaalisessa markkinoinnissa. Tarkastelen yritysblogeja sisältömarkkinoinnin kautta. Haluan samalla kartoittaa, millainen rooli sisältömarkkinoinnilla on yritysten digitaalisessa viestinnässä ja miten matkailuyritysten strategia on muuttunut sosiaalisen median myötä.
Tutkimuksessani on mukana suurempia ja pienempiä matkailualan toimijoita eri aloilta; Tallink Silja, VR Group sekä matkatoimistoista Apollomatkat, Mandala Travel ja Olympia Kaukomatkatoimisto. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2015.
Tutkimus tehtiin teemahaastattelun avulla, missä yrityksille esitettiin kuusi kysymystä. Matkailuyrityksiltä kysyttiin, mikä on yritysblogien asema yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Samalla selvitettiin, mikä rooli sisältömarkkinoinnilla on yritysten toimintakulttuurissa ja miten yritykset ovat sopeutuneet sosiaalisen median toimintakulttuuriin.
Kaikilla teemahaastatteluuni osallistuneista matkailuyrityksistä ei ole omaa yritysblogia; muutamat toteuttavat sisältömarkkinointia sosiaalisen median eri kanavissa. Monet yritykset ovat kiinnostuneita videobloggaamisesta tulevaisuudessa.
Monet teemahaastatteluun osallistuneista yrityksistä ovat sisäistäneet sisältömarkkinoinnin tärkeyden, mutta harvat noudattavat sitä omassa toiminnassaan. Kaikilla haastatteluun osallistuneista yrityksistä ei ole sosiaalisen median strategiaa tai sisältömarkkinointiin liittyvää strategiaa.
Uskon, että matkailun yritysblogit uudistuvat ja säilyttävät asemansa yritysten omilla nettisivuilla. Tyypillistä sisältömarkkinointia oleva blogiteksti koukuttaa potentiaaliset asiakkaat tarinoiden maailmaan. Myös videobloggaaminen yleistyy uusien sosiaalisen median sovellusten myötä.
Tutkimuksessani on mukana suurempia ja pienempiä matkailualan toimijoita eri aloilta; Tallink Silja, VR Group sekä matkatoimistoista Apollomatkat, Mandala Travel ja Olympia Kaukomatkatoimisto. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2015.
Tutkimus tehtiin teemahaastattelun avulla, missä yrityksille esitettiin kuusi kysymystä. Matkailuyrityksiltä kysyttiin, mikä on yritysblogien asema yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa. Samalla selvitettiin, mikä rooli sisältömarkkinoinnilla on yritysten toimintakulttuurissa ja miten yritykset ovat sopeutuneet sosiaalisen median toimintakulttuuriin.
Kaikilla teemahaastatteluuni osallistuneista matkailuyrityksistä ei ole omaa yritysblogia; muutamat toteuttavat sisältömarkkinointia sosiaalisen median eri kanavissa. Monet yritykset ovat kiinnostuneita videobloggaamisesta tulevaisuudessa.
Monet teemahaastatteluun osallistuneista yrityksistä ovat sisäistäneet sisältömarkkinoinnin tärkeyden, mutta harvat noudattavat sitä omassa toiminnassaan. Kaikilla haastatteluun osallistuneista yrityksistä ei ole sosiaalisen median strategiaa tai sisältömarkkinointiin liittyvää strategiaa.
Uskon, että matkailun yritysblogit uudistuvat ja säilyttävät asemansa yritysten omilla nettisivuilla. Tyypillistä sisältömarkkinointia oleva blogiteksti koukuttaa potentiaaliset asiakkaat tarinoiden maailmaan. Myös videobloggaaminen yleistyy uusien sosiaalisen median sovellusten myötä.