Selaimella pelattavan oppimispelin jatkokehitys
Pietiläinen, Jussi (2016)
Pietiläinen, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243556
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Onerva Mäen koulu. Tehtävänä oli jatkaa edellisenä lukuvuonna ”Projekti”-opintojaksolla pelattavaan kuntoon saadun opetuspelin kehittämistä. Peliä oli tarkoitus parantaa korjaamalla löydetyt virheet ja optimoimalla sovellusta. Lisäksi peliin haluttiin lisätä muutama ominaisuus, joista suurimmat olivat palkintokauppa ja sisällönhallintatyökalu. Palkintokaupasta pelaaja voisi ostaa ansaitsemillaan pisteillä erilaisia palkintoja ja sisällönhallintatyökalulla käyttäjä pystyisi helposti muokkaamaan pelin sisältöä ja jopa tekemään saman pelirungon päälle kokonaan uuden pelin. Päätavoitteena oli saada peli julkaisukelpoiseen kuntoon.
Käytännön tehtävien lisäksi haluttiin myös yleisemmän tason tutkimus verkkosovellusoptimoinnista.
Optimointiosuutta tutkittiin ja opiskeltiin ensin eri lähteistä. Tämän jälkeen opittuja keinoja toteutettiin käytännössä pelin kehittämisessä. Palkintokaupan kehittämisessä hyödynnettiin tuttuja tekniikoita sovellukseen jo aiemmin luoduista osioista. Sisällönhallintatyökalu tehtiin PHP:n avulla. Työn aikana oltiin yhteydessä toimeksiantajan edustajiin ja kehitystä vietiin eteenpäin heiltä saadun palautteen perusteella. Yhteysvälineinä käytettiin pääosin Yammeria ja sähköpostia, mutta myös tapaamisia järjestettiin.
Työn tuloksena saatiin yleispätevä raportti verkkosovelluksen optimoinnista sekä julkaisukelpoinen jatkokehitetty oppimispeli. Asetetut vähimmäistavoitteet siis saavutettiin. Teoriaosuus optimoinnista jäi ajanpuutteen vuoksi jonkin verran suppeammksi kuin oli alunperin tarkoitus.
Käytännön tehtävien lisäksi haluttiin myös yleisemmän tason tutkimus verkkosovellusoptimoinnista.
Optimointiosuutta tutkittiin ja opiskeltiin ensin eri lähteistä. Tämän jälkeen opittuja keinoja toteutettiin käytännössä pelin kehittämisessä. Palkintokaupan kehittämisessä hyödynnettiin tuttuja tekniikoita sovellukseen jo aiemmin luoduista osioista. Sisällönhallintatyökalu tehtiin PHP:n avulla. Työn aikana oltiin yhteydessä toimeksiantajan edustajiin ja kehitystä vietiin eteenpäin heiltä saadun palautteen perusteella. Yhteysvälineinä käytettiin pääosin Yammeria ja sähköpostia, mutta myös tapaamisia järjestettiin.
Työn tuloksena saatiin yleispätevä raportti verkkosovelluksen optimoinnista sekä julkaisukelpoinen jatkokehitetty oppimispeli. Asetetut vähimmäistavoitteet siis saavutettiin. Teoriaosuus optimoinnista jäi ajanpuutteen vuoksi jonkin verran suppeammksi kuin oli alunperin tarkoitus.