Kustannuslaskennan kehittäminen kohdeyrityksessä
Jääskeläinen, Hanna (2016)
Jääskeläinen, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kuinka kohdeyrityksen kustannuslaskentaa ja raportointia tulisi kehittää, jotta toimeksiantajalle saadaan reaaliaikainen seurantaraportti niin asiakaskohtaisesti kuin koko liiketoiminnasta. Idea opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajan kanssa käydyistä keskusteluista ja omasta kiinnostuksesta kustannuslaskennan ja raportoinnin kehittämiseen. Kohdeyrityksenä on Oulussa toimiva Tulevaisuuden Kasvupolut Oy, joka toimii asiantuntijana yritysten kokonaisvaltaisen liiketoiminnan kehittäjänä. Toiminta on suunnattu pienille ja keskisuurille yrityksille.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, sillä lopullinen tuotos on asiantuntijoille tarkoitettu ohjeistus. Teoriaperustassa tullaan käyttämään pääosin erilaisia kirja- ja nettilähteitä sekä ajankohtaisia artikkeleita. Työn aikana pidän yhden teemahaastattelun sekä pari yksilöhaastattelua empiriaosassa ja ohjeistusta varten. Työskentelen tällä hetkellä yrityksessä ja vastaan yrityksen taloushallinnosta, joten työn tietoperustana tulen käyttämään myös työkokemuksestani saamiani tietoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kustannuslaskennan ja raportoinnin kehittämistä kohdeyrityksessä, koska toimeksiantajalla oli tarve saada tarkempia seurantaraportteja asiakaskohtaisesti niin kuin koko liiketoiminnasta. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli syventyä kustannuslaskennan menetelmiin ja erityisesti asiakaskannattavuuden seurantaan sekä raportointiin. Tavoitteenani oli myös saada aikaan mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta asiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyön teoriassa alkuun käsittelen sisäistä laskentaa ja sen merkitystä liiketoiminnalle. Teoriaosuuden viitekehys käsittelee kustannuslaskentaa, raportointia ja kannattavuutta. Työn empiirisessä osassa käydään läpi yrityksen kustannuslaskennan rakenne ja toiminta ennen ja jälkeen kustannuslaskennan uudistuksen.
Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa asiantuntijoita sekä ongelmien ilmetessä löytämään vastaukset ohjeistuksesta. Ohjeistuksessa on esimerkiksi laskutuksen yhteyteen tarvittavia tieto-ja, ostolaskulle tarvittavat viitteet, hankintojen ja kulujen kirjaaminen sekä matkalaskulle ja työ-ajanseurantaan tarvittavat tiedot. Tämä helpottaa asiantuntijoiden ja toimiston välistä yhteistyötä niin, että asiantuntijoiden ei tarvitse pienten ongelmien ilmetessä soittaa toimistolle. Tämän työn aikana yrityksessä on otettu käyttöön asiakaskohtainen kustannuspaikka, jonka avulla saadaan yritykselle riittävät asiakaskohtaiset kannattavuusraportit.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, sillä lopullinen tuotos on asiantuntijoille tarkoitettu ohjeistus. Teoriaperustassa tullaan käyttämään pääosin erilaisia kirja- ja nettilähteitä sekä ajankohtaisia artikkeleita. Työn aikana pidän yhden teemahaastattelun sekä pari yksilöhaastattelua empiriaosassa ja ohjeistusta varten. Työskentelen tällä hetkellä yrityksessä ja vastaan yrityksen taloushallinnosta, joten työn tietoperustana tulen käyttämään myös työkokemuksestani saamiani tietoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kustannuslaskennan ja raportoinnin kehittämistä kohdeyrityksessä, koska toimeksiantajalla oli tarve saada tarkempia seurantaraportteja asiakaskohtaisesti niin kuin koko liiketoiminnasta. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli syventyä kustannuslaskennan menetelmiin ja erityisesti asiakaskannattavuuden seurantaan sekä raportointiin. Tavoitteenani oli myös saada aikaan mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta asiantuntijoiden kanssa. Opinnäytetyön teoriassa alkuun käsittelen sisäistä laskentaa ja sen merkitystä liiketoiminnalle. Teoriaosuuden viitekehys käsittelee kustannuslaskentaa, raportointia ja kannattavuutta. Työn empiirisessä osassa käydään läpi yrityksen kustannuslaskennan rakenne ja toiminta ennen ja jälkeen kustannuslaskennan uudistuksen.
Ohjeistuksen tarkoituksena on helpottaa asiantuntijoita sekä ongelmien ilmetessä löytämään vastaukset ohjeistuksesta. Ohjeistuksessa on esimerkiksi laskutuksen yhteyteen tarvittavia tieto-ja, ostolaskulle tarvittavat viitteet, hankintojen ja kulujen kirjaaminen sekä matkalaskulle ja työ-ajanseurantaan tarvittavat tiedot. Tämä helpottaa asiantuntijoiden ja toimiston välistä yhteistyötä niin, että asiantuntijoiden ei tarvitse pienten ongelmien ilmetessä soittaa toimistolle. Tämän työn aikana yrityksessä on otettu käyttöön asiakaskohtainen kustannuspaikka, jonka avulla saadaan yritykselle riittävät asiakaskohtaiset kannattavuusraportit.