Unity ja Unet verkkorajapinta
Mäkinen, Joona-Mikael (2016)
Mäkinen, Joona-Mikael
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää verkossa toimiva PC moninpeli Unityllä. Työn toimeksiantajana toimi HAMK. Työn tavoitteeseen päästiin ja valmiina tuotoksena syntyi kahden pelaajan verkkopeli. Peli toteutettiin ensin yhdelle pelaajalle, jonka jälkeen Unet verkkorajapintaa käyttäen siihen lisättiin verkko-ominaisuudet. Pelin kaikki sisältö on tuotettu itse.
Koulutöiden ja vapaa-ajalla tehtyjen projektien ansiosta ohjelmointitaidot olivat melko vakaalla pohjalla ennen työn aloitusta. Pelinkehitykseen oltiin myös tutustuttu, mutta muutamaa projektia lukuunottamatta, projektit ovat jääneet ajatustasolle. Työtä aloittaessa Unity työskentely-ympäristönä oli melko tuntematon.
Työ on jaettu teoria- ja käytännönosuuteen. Teoriaosioissa käydään läpi Unityn ja Unetin ominaisuuksia, kuten Unityn käyttöliittymää ja Unetin verkkokonseptia. Käytännönosuudessa käydään koodiesimerkkien ja ruutukaappausten avulla tarkemmin läpi pelin sisältöä ja miten se toimii.
Opinnäytetyötä tehdessä Unity ja Unet todettiin melko helposti omaksuttavaksi kehitysympäristöksi. Ilmenneistä ongelmista selvittiin Unityn kattavan dokumentoinnin avulla. Pelin suunniteltuihin tavoitteisiin päästiin, mutta sen kehitystä on tarkoitus jatkaa harrastemielessä. Seuraavia jatkokehityskohteita ovat esimerkiksi uuden käyttäjäliittymän ja äänien liittäminen peliin.
Koulutöiden ja vapaa-ajalla tehtyjen projektien ansiosta ohjelmointitaidot olivat melko vakaalla pohjalla ennen työn aloitusta. Pelinkehitykseen oltiin myös tutustuttu, mutta muutamaa projektia lukuunottamatta, projektit ovat jääneet ajatustasolle. Työtä aloittaessa Unity työskentely-ympäristönä oli melko tuntematon.
Työ on jaettu teoria- ja käytännönosuuteen. Teoriaosioissa käydään läpi Unityn ja Unetin ominaisuuksia, kuten Unityn käyttöliittymää ja Unetin verkkokonseptia. Käytännönosuudessa käydään koodiesimerkkien ja ruutukaappausten avulla tarkemmin läpi pelin sisältöä ja miten se toimii.
Opinnäytetyötä tehdessä Unity ja Unet todettiin melko helposti omaksuttavaksi kehitysympäristöksi. Ilmenneistä ongelmista selvittiin Unityn kattavan dokumentoinnin avulla. Pelin suunniteltuihin tavoitteisiin päästiin, mutta sen kehitystä on tarkoitus jatkaa harrastemielessä. Seuraavia jatkokehityskohteita ovat esimerkiksi uuden käyttäjäliittymän ja äänien liittäminen peliin.