Sisäinen viestintä muutostilanteessa : Case: Suomenselän Osuuspankki
Niinikoski, Vappu (2016)
Niinikoski, Vappu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013744
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää, miten sisäinen viestintä on onnistunut fuusioitumisprosessin aikana Suomenselän Osuuspankissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammikuussa 2016. Kyselyssä oli mukana myös toisen fuusioitumisprosessin osapuolen eli Pyhälaakson Osuuspankin henkilöstö ja hallinto.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta, empiirisestä ja teoreettisesta osiosta. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu muutoksesta, johdon ja esimiehen roolista muutoksessa, muutosvastarinnasta ja muutoksen aikaisesta sisäisestä viestinnästä. Työn empiirisessä osiossa esitellään työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ja tutkimuksista saadut tulokset. Työn toiminnallisessa osuudessa Suomenselän Osuuspankkiin on laadittu dokumentti, johon on kirjattu Suomenselän Osuuspankin muutoksen aikaisen sisäisen viestinnän tärkeät asiat.
Kyselyn tulokset osoittivat, että sisäinen viestintä on onnistunut molemmissa pankeissa henkilöstölle ja hallinnolle kokonaisuudessaan hyvin. Kuitenkin, kun kyselyiden tuloksia tarkastellaan eri taustamuuttujien avulla, voidaan niiden välillä havaita eroja. Tarkempi tulosten tarkkailu osoitti, että toimihenkilöille suunnatussa viestinnässä oli havaittavissa joitakin puutteita ja tulevaisuudessa sitä olisi hyvä tuoda enemmän henkilöstön tasolle. Suurin osa henkilöstön ja hallinnon jäsenistä kokee muutoksen positiivisena asiana ja heidän keskuudessa ei ollut havaittavissa suurempaa muutosvastarintaa. Toimeksiantaja saa tästä työstä hyödyllistä tietoa miten muutosprosessin viestinnässä onnistuttiin ja mihin tulee kiinnittää huomiota mahdollisissa tulevissa muutoksissa.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta, empiirisestä ja teoreettisesta osiosta. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu muutoksesta, johdon ja esimiehen roolista muutoksessa, muutosvastarinnasta ja muutoksen aikaisesta sisäisestä viestinnästä. Työn empiirisessä osiossa esitellään työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ja tutkimuksista saadut tulokset. Työn toiminnallisessa osuudessa Suomenselän Osuuspankkiin on laadittu dokumentti, johon on kirjattu Suomenselän Osuuspankin muutoksen aikaisen sisäisen viestinnän tärkeät asiat.
Kyselyn tulokset osoittivat, että sisäinen viestintä on onnistunut molemmissa pankeissa henkilöstölle ja hallinnolle kokonaisuudessaan hyvin. Kuitenkin, kun kyselyiden tuloksia tarkastellaan eri taustamuuttujien avulla, voidaan niiden välillä havaita eroja. Tarkempi tulosten tarkkailu osoitti, että toimihenkilöille suunnatussa viestinnässä oli havaittavissa joitakin puutteita ja tulevaisuudessa sitä olisi hyvä tuoda enemmän henkilöstön tasolle. Suurin osa henkilöstön ja hallinnon jäsenistä kokee muutoksen positiivisena asiana ja heidän keskuudessa ei ollut havaittavissa suurempaa muutosvastarintaa. Toimeksiantaja saa tästä työstä hyödyllistä tietoa miten muutosprosessin viestinnässä onnistuttiin ja mihin tulee kiinnittää huomiota mahdollisissa tulevissa muutoksissa.