Reduction of lead time of screens and feeders
Määttänen, Janne (2016)
Määttänen, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ideana oli todentaa Sandvik Mining and Constructionin, Hollolan toimipisteen toimitusajan tilanne. Hollolassa vastataan kaikista Sandvikilla valmistettavien syöttimien ja seulojen tilauksista. Opinnäytetyön ideana oli tutkia millainen toimitusajan tilanne on tällä hetkellä, mitä ongelmia siihen liittyy, missä on onnistuttu tähän asti ja mitä voidaan parantaa. Tutkittavien asioiden myötä pyrittiin luomaan mahdollisia korjauskeinoja toimitusajan parantamiseksi.
Opinnäytetyössä on käytetty Hollolan toimipisteen omaa tietokantaa tilanteen todentamiseksi. Opinnäytetyö ei kuitenkaan huomioi, kuinka paljon suunnitellut parannukset voisi lyhentää toimitusaikaa ja kuinka paljon parannukset maksaisivat yritykselle.
Syöttimien ja seulojen tilauksista tutkittiin neljää eri vaihetta: tilauksen käsittelyä, piirustuksien valmistusta, osien hankintaa ja laitteen valmistusta sekä kuljetuksen tilausta ja laitteen lähtöä. Jokaisesta vaiheesta tutkittiin ongelmakohtia, ja niihin pyrittiin löytämään mahdollisia ratkaisuja.
Suurimmaksi ongelmaksi muodostui laitteen valmistuksessa esiintyneet ongelmat. Laitteen valmistus on isoin osa prosessia ja se koostuu sekä laitteen valmistuksesta, että osien tilaamisesta. Osien tilaamiseen tulisikin kiinnittää paljon nykyistä enemmän huomiota, jotta toimitusaikaa pystyttäisiin pienentämään. Toisena ongelmana korostui joko liika kommunikointi tai liian vähäinen kommunikointi eri osastojen välillä tietyissä vaiheissa.
Jotta pystytään pyrkimään parempaan toimitusaikaan, tulisi siis keskittyä erittäin paljon laitteen osien tilaamisen järjestämiseen. Osat tilataan hyvin tilauskohtaisesti, joten suuria varastoja ei valmistuspaikoilla ole. Varastojen kokoa tulisi suurentaa, jotta valmistaminen pystyttäisiin aloittamaan tavallista nopeammin ja osien odotusaika saataisiin pienenemään.
Opinnäytetyössä on käytetty Hollolan toimipisteen omaa tietokantaa tilanteen todentamiseksi. Opinnäytetyö ei kuitenkaan huomioi, kuinka paljon suunnitellut parannukset voisi lyhentää toimitusaikaa ja kuinka paljon parannukset maksaisivat yritykselle.
Syöttimien ja seulojen tilauksista tutkittiin neljää eri vaihetta: tilauksen käsittelyä, piirustuksien valmistusta, osien hankintaa ja laitteen valmistusta sekä kuljetuksen tilausta ja laitteen lähtöä. Jokaisesta vaiheesta tutkittiin ongelmakohtia, ja niihin pyrittiin löytämään mahdollisia ratkaisuja.
Suurimmaksi ongelmaksi muodostui laitteen valmistuksessa esiintyneet ongelmat. Laitteen valmistus on isoin osa prosessia ja se koostuu sekä laitteen valmistuksesta, että osien tilaamisesta. Osien tilaamiseen tulisikin kiinnittää paljon nykyistä enemmän huomiota, jotta toimitusaikaa pystyttäisiin pienentämään. Toisena ongelmana korostui joko liika kommunikointi tai liian vähäinen kommunikointi eri osastojen välillä tietyissä vaiheissa.
Jotta pystytään pyrkimään parempaan toimitusaikaan, tulisi siis keskittyä erittäin paljon laitteen osien tilaamisen järjestämiseen. Osat tilataan hyvin tilauskohtaisesti, joten suuria varastoja ei valmistuspaikoilla ole. Varastojen kokoa tulisi suurentaa, jotta valmistaminen pystyttäisiin aloittamaan tavallista nopeammin ja osien odotusaika saataisiin pienenemään.