Tapaustutkimus: Toimintolaskenta henkilöstöpalveluissa
Soikkeli, Jori (2016)
Soikkeli, Jori
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013752
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö aiheena on toimintolaskennan toteutus kohdeyrityksen henkilöstöpalveluissa. Palvelukeskustoimijana kohdeyritys yritys tarvitsee toiminnan kehittämiseen ja tehostamiseen kustannustietoa liiketoiminnan reaaliprosesseista. Toimintolaskennan toteutuksella voidaan hyvin vastata nykypäivän operatiivisen johdon tiedontarvetta.
Yritysten organisaatioiden ollessa muuttumassa funktionalisista organisaatioista enemmän prosessiorganisaatioiksi, myös on tiedon tarve lisääntynyt operatiivisessa johdossa ja perinteiset ylimmän johdon tiedontarvetta palvelevat laskentatavat eivät riitä. Yritykset selvittävät toimintojaan, mittaavat niiden tehokkuutta, kehittävät toimintoketjujaan ja uudelleen rakentavat niitä. Näin prosessiorganisaatiossa saadaan aikaan tehokkaita toimintoketjuja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään laadullisia tutkimusmenetelmiä, yhtiön laskentatoimea Suomen kansallisten vaatimusten valossa sekä yhtiöiden sisäisen laskennan apuvälineitä. Teoreettinen osio painottuu kustannus- ja kannattavuuslaskentaan sekä toimintolaskentaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa kerrotaan kohdeyrityksestä ja kuvataan kohdeyrityksen henkilöstöpalveluita sekä toimintolaskennan toteutusta kohdeyrityksen henkilöstöpalveluissa. Toimintolaskennan toteutuksesta kuvataan yrityksen tapa toteuttaa toimintolaskenta sekä kerrotaan toimintolaskennasta saatua informaatiota. Empiriaa kerättiin haastattelulla ja havainnoimalla.
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen toimintolaskennan teoriaan, esittää tuloksia kohdeyrityksen toimintolaskennasta ja antaa tarjoaa pohdintoja toimintolaskennan toteutuksesta. Kohdeyrityksen toimintalaskennan tuloksista on esitetty asiakkaiden kannattavuuksia, ydintoimintojen kustannuksia sekä kustannuspaikkakohtaisia kannatta-vuuksia.
Yritysten organisaatioiden ollessa muuttumassa funktionalisista organisaatioista enemmän prosessiorganisaatioiksi, myös on tiedon tarve lisääntynyt operatiivisessa johdossa ja perinteiset ylimmän johdon tiedontarvetta palvelevat laskentatavat eivät riitä. Yritykset selvittävät toimintojaan, mittaavat niiden tehokkuutta, kehittävät toimintoketjujaan ja uudelleen rakentavat niitä. Näin prosessiorganisaatiossa saadaan aikaan tehokkaita toimintoketjuja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään laadullisia tutkimusmenetelmiä, yhtiön laskentatoimea Suomen kansallisten vaatimusten valossa sekä yhtiöiden sisäisen laskennan apuvälineitä. Teoreettinen osio painottuu kustannus- ja kannattavuuslaskentaan sekä toimintolaskentaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa kerrotaan kohdeyrityksestä ja kuvataan kohdeyrityksen henkilöstöpalveluita sekä toimintolaskennan toteutusta kohdeyrityksen henkilöstöpalveluissa. Toimintolaskennan toteutuksesta kuvataan yrityksen tapa toteuttaa toimintolaskenta sekä kerrotaan toimintolaskennasta saatua informaatiota. Empiriaa kerättiin haastattelulla ja havainnoimalla.
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen toimintolaskennan teoriaan, esittää tuloksia kohdeyrityksen toimintolaskennasta ja antaa tarjoaa pohdintoja toimintolaskennan toteutuksesta. Kohdeyrityksen toimintalaskennan tuloksista on esitetty asiakkaiden kannattavuuksia, ydintoimintojen kustannuksia sekä kustannuspaikkakohtaisia kannatta-vuuksia.