Kehäradan vaikutus Helsinki-Vantaan lentoasemaliikenteeseen ja ympäristöön
Tuominen, Camilla; Tikander, Heidi (2016)
Tuominen, Camilla
Tikander, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053846
Tiivistelmä
Kehärata-junaliikenneyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle avautui matkustajien käyttöön heinäkuussa 2015 ja lentoaseman terminaalin puoleinen sisäänkäynti otettiin osittain käyt-töön 18.12.2015. Aseman odotetaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2016 aikana. Se on Suomen ensimmäinen kaupungin ja lentoaseman yhdistävä raideyhteys ja sen myö-tä lentoasemaliikennöinti Helsinki-Vantaalle muuttuu.
Työssä esitellään junayhteyden vaikutuksia niin lentoasemaliikenteeseen kuin myös alueen ympäristöönkin. Käytettäviä käsitteitä on muun muassa catchment alue, jolla tarkoitetaan maantieteellistä aluetta, jonka talouteen ja väestöön lentoasema vaikuttaa.
Työn tutkimusosiossa tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, johon saatiin 115 vastausta. Tutkimus toteutettiin 29.12.2015 Helsinki-Vantaan lentoaseman juna-aseman terminaalin puoleisella sisäänkäynnillä. Siinä selvitettiin matkustajien kokemuksia Kehäradasta sekä tottumuksia lentoasemaliikennöinnistä. Tutkimuskysymyksiimme saimme vastaukseksi, että Kehäradan valmistuminen on vaikuttanut Helsinki-Vantaan lentoasemaliikenteeseen muuttamalla ih-misten ensisijaista liikennöintivälineen valintaa. Vastaajat valitsivat junan suurimmaksi osak-si sen toimivuuden takia sekä siksi, etteivät ennen käytetyt linja-auto linjat enää liikennöi. Samojen syiden takia myös tulevaisuudessa vastaajat aikovat valita junan ja Kehäradan saapuessaan sekä poistuessaan lentoasemalta.
Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän lisäksi käytimme benchmarking-lähestymistapaa ver-ratessa Helsinki-Vantaan lentoaseman liikennöintiratkaisuja Münchenin lentoaseman vas-taaviin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Helsinki-Vantaan matkustajat ovat ottaneet junan hyvin vastaan osana lentoasemaliikennöintiä. Syitä valintaan ovat niin junan ja reitin toimivuus kuin myös se, että muut liikenneyhteydet ovat huonontuneet junaliikenteen alettua. Selvästi myös nuoremmat matkustajat ovat alttiimpia käyttämään julkisen liikenteen kulkuvälineitä saapuessaan lentoasemalle.
Työssä esitellään junayhteyden vaikutuksia niin lentoasemaliikenteeseen kuin myös alueen ympäristöönkin. Käytettäviä käsitteitä on muun muassa catchment alue, jolla tarkoitetaan maantieteellistä aluetta, jonka talouteen ja väestöön lentoasema vaikuttaa.
Työn tutkimusosiossa tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, johon saatiin 115 vastausta. Tutkimus toteutettiin 29.12.2015 Helsinki-Vantaan lentoaseman juna-aseman terminaalin puoleisella sisäänkäynnillä. Siinä selvitettiin matkustajien kokemuksia Kehäradasta sekä tottumuksia lentoasemaliikennöinnistä. Tutkimuskysymyksiimme saimme vastaukseksi, että Kehäradan valmistuminen on vaikuttanut Helsinki-Vantaan lentoasemaliikenteeseen muuttamalla ih-misten ensisijaista liikennöintivälineen valintaa. Vastaajat valitsivat junan suurimmaksi osak-si sen toimivuuden takia sekä siksi, etteivät ennen käytetyt linja-auto linjat enää liikennöi. Samojen syiden takia myös tulevaisuudessa vastaajat aikovat valita junan ja Kehäradan saapuessaan sekä poistuessaan lentoasemalta.
Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän lisäksi käytimme benchmarking-lähestymistapaa ver-ratessa Helsinki-Vantaan lentoaseman liikennöintiratkaisuja Münchenin lentoaseman vas-taaviin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Helsinki-Vantaan matkustajat ovat ottaneet junan hyvin vastaan osana lentoasemaliikennöintiä. Syitä valintaan ovat niin junan ja reitin toimivuus kuin myös se, että muut liikenneyhteydet ovat huonontuneet junaliikenteen alettua. Selvästi myös nuoremmat matkustajat ovat alttiimpia käyttämään julkisen liikenteen kulkuvälineitä saapuessaan lentoasemalle.