Opetuslaboratorion kehityskartoitus ja -suunnitelma
Siltanen, Ville (2016)
Siltanen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmayksikkö. Tehtävänantona oli pohtia opetuslaboratoriotilojen toiminnallisuutta ja tuoda esille mahdollisia kehitysehdotuksia tulevaisuuden varalle.
Kehityskohteita lähdettiin kartoittamaan haastattelemalla kolmea opiskelijaryhmää. Haastatteluissa nousi esille muutamia oleellisia ongelmakohtia, kuten tilojen yleinen siisteys. Tähän ongelmaan lähdettiin hakemaan ratkaisua Lean-ajattelun pohjalta kehitetystä 5S-menetelmästä. 5S on laatutyökalu, jonka tarkoituksena on kehittää ja standardoida hyväksi havaittuja toimintamalleja osaksi jokapäiväisiä käytäntöjä. Työssä on esitelty näkemys siitä, miten 5S-menetelmä voitaisiin ottaa käyttöön opetuslaboratorioympäristössä. Tämän lisäksi työssä on esitetty ratkaisu opetuslaboratorion layoutin muuttamisesta toiminnallisemmaksi, ja kartoitettu mahdollisia työkaluhankintoja.
Kehityskohteita lähdettiin kartoittamaan haastattelemalla kolmea opiskelijaryhmää. Haastatteluissa nousi esille muutamia oleellisia ongelmakohtia, kuten tilojen yleinen siisteys. Tähän ongelmaan lähdettiin hakemaan ratkaisua Lean-ajattelun pohjalta kehitetystä 5S-menetelmästä. 5S on laatutyökalu, jonka tarkoituksena on kehittää ja standardoida hyväksi havaittuja toimintamalleja osaksi jokapäiväisiä käytäntöjä. Työssä on esitelty näkemys siitä, miten 5S-menetelmä voitaisiin ottaa käyttöön opetuslaboratorioympäristössä. Tämän lisäksi työssä on esitetty ratkaisu opetuslaboratorion layoutin muuttamisesta toiminnallisemmaksi, ja kartoitettu mahdollisia työkaluhankintoja.