Monikulttuurisuusprojekti Diamanten päiväkodissa Pedersören kunnassa
Noon, Pirkko-Liisa (2016)
Noon, Pirkko-Liisa
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda esille monikulttuurisuuden opettamisen tärkeys myös päiväkotilapsille. Aihe koetaan Suomessa ajankohtaiseksi usein vasta silloin, kun päiväkotiin on tulossa maahanmuuttajalapsia. Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tilaajana oli Pedersören kunta.
Projektin keskeisimpiin tavoitteisiin kuului perehdyttää lapsia monikulttuurisuuteen ja haluttiin myös selvittää, esiintyykö 4–5-vuotiaiden lasten joukossa orastavia ennakkoluuloja monikulttuurisuutta kohtaan. Lapsille annettiin monikulttuurisuustietoutta Dunnin ja Dunnin aisteihin perustuvien oppimismenetelmien kautta leikin, nukketeatterin, kertomusten, askartelun, makuelämysten ja musiikin avulla. Lasten osallistaminen interventioissa koettiin erittäin tärkeäksi. Toiminnat vastasivat lasten
ikä- ja kehitystasoa. Interventioiden sisältöjen kautta lasten haluttiin oppivan arvostamaan erilaisuutta. Lapset ymmärsivät helpommin monikulttuurisuusprojektissa käsiteltyjä aihekokonaisuuksia vertailemalla Suomen ja vieraan kulttuurin arkea toisiinsa.
Monikulttuurisuusprojektin myötä haluttiin kannustaa päiväkodin henkilökuntaa toteuttamaan monikulttuurisuusviikkoa vuosittain. Monikulttuurisuuskasvatuksella haluttiin parantaa 4–5-vuotiaiden valmiuksia kohdata maahanmuuttajia tulevaisuudessa. Monikulttuurisuusprojektin toteuttamisella koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus, joka voi kantautua tulevaisuuteen koulukiusaamisen, syrjinnän ja rasismin vähenemisenä.
Opinnäytetyöntekijän tavoitteisiin kuuluin muun muassa tehdä monikulttuurisuusopas päiväkodin käyttöön. Opinnäytetekijän ammatillisuus on monikulttuurisuusprojektin aikana syventynyt ja lisääntyi edelleen hänen osallistuttuaan Swan North-South-South-ohjelman järjestämälle intensiivikurssille Masenon yliopistossa, Kenian Kisumussa. Kansainvälisyysvaihdon kokemukset hyödynnettiin monikulttuurisuusprojektissa.
Projektin keskeisimpiin tavoitteisiin kuului perehdyttää lapsia monikulttuurisuuteen ja haluttiin myös selvittää, esiintyykö 4–5-vuotiaiden lasten joukossa orastavia ennakkoluuloja monikulttuurisuutta kohtaan. Lapsille annettiin monikulttuurisuustietoutta Dunnin ja Dunnin aisteihin perustuvien oppimismenetelmien kautta leikin, nukketeatterin, kertomusten, askartelun, makuelämysten ja musiikin avulla. Lasten osallistaminen interventioissa koettiin erittäin tärkeäksi. Toiminnat vastasivat lasten
ikä- ja kehitystasoa. Interventioiden sisältöjen kautta lasten haluttiin oppivan arvostamaan erilaisuutta. Lapset ymmärsivät helpommin monikulttuurisuusprojektissa käsiteltyjä aihekokonaisuuksia vertailemalla Suomen ja vieraan kulttuurin arkea toisiinsa.
Monikulttuurisuusprojektin myötä haluttiin kannustaa päiväkodin henkilökuntaa toteuttamaan monikulttuurisuusviikkoa vuosittain. Monikulttuurisuuskasvatuksella haluttiin parantaa 4–5-vuotiaiden valmiuksia kohdata maahanmuuttajia tulevaisuudessa. Monikulttuurisuusprojektin toteuttamisella koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus, joka voi kantautua tulevaisuuteen koulukiusaamisen, syrjinnän ja rasismin vähenemisenä.
Opinnäytetyöntekijän tavoitteisiin kuuluin muun muassa tehdä monikulttuurisuusopas päiväkodin käyttöön. Opinnäytetekijän ammatillisuus on monikulttuurisuusprojektin aikana syventynyt ja lisääntyi edelleen hänen osallistuttuaan Swan North-South-South-ohjelman järjestämälle intensiivikurssille Masenon yliopistossa, Kenian Kisumussa. Kansainvälisyysvaihdon kokemukset hyödynnettiin monikulttuurisuusprojektissa.