Työn iloa onnistumisista : Case: Kansaneläkelaitos
Aho, Heidi (2016)
Aho, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063925
Tiivistelmä
Kansaneläkelaitos uudisti organisaatiotaan 1.1.2016 alkaen ja tarkoituksena oli yksinkertaistaa ja tehostaa organisaatiota sekä vastata jo ennalta hallituksen julkiselle sektorille asettamiin säästötavoitteisiin. Uudistuksien ja organisaatiomuutoksien keskellä työhyvinvoinnin merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaisia kokemuksia Kelan työntekijöillä on työssä onnistumisista ja minkälainen merkitys onnistumisen kokemuksilla on. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää myös, minkälainen merkitys myönteisellä henkilökohtaisella palautteella, kannustamisella ja palkitsemisella on Kelan työntekijöiden työhyvinvointiin ja sisäiseen motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, menetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Onnistumisten kokemukset ja työn ilo löytyvät asiakkaiden kohtaamisista ja onnistuneista palvelutilanteista. Oikea-aikainen, luonteva ja henkilökohtainen myönteinen palaute koettiin merkitykselliseksi. Kelassa työskentelevät kaipaavat työnsä arvostamista sekä esimiehiltä, kollegoilta että asiakkailta. Kannustamisen ja palkitsemisen tulisi olla luontevaa, oikea-aikaista ja henkilökohtaista, jotta syntyisi tunne, että oma työ on arvokasta ja merkityksellistä. Pohdittavaksi jää, kuinka arkisessa työympäristössä voitaisiin opetella palautteen antamista ja kannustamista sekä osattaisiin iloita paitsi omista, myös ryhmän ja työyhteisön onnistumisista. Opettelemisen arvoiseksi arvioitiin palautteen antaminen työyhteisössä, taito nauttia työssä onnistumisista ja mahdollisuus jakaa kokemuksia kollegan kanssa. Tärkeäksi koettiin, että johto esimerkillään loisi ilmapiiriä, jossa palautteen antaminen ja kannustaminen olisivat luontevasti läsnä arkipäiväisessä työssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, menetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Onnistumisten kokemukset ja työn ilo löytyvät asiakkaiden kohtaamisista ja onnistuneista palvelutilanteista. Oikea-aikainen, luonteva ja henkilökohtainen myönteinen palaute koettiin merkitykselliseksi. Kelassa työskentelevät kaipaavat työnsä arvostamista sekä esimiehiltä, kollegoilta että asiakkailta. Kannustamisen ja palkitsemisen tulisi olla luontevaa, oikea-aikaista ja henkilökohtaista, jotta syntyisi tunne, että oma työ on arvokasta ja merkityksellistä. Pohdittavaksi jää, kuinka arkisessa työympäristössä voitaisiin opetella palautteen antamista ja kannustamista sekä osattaisiin iloita paitsi omista, myös ryhmän ja työyhteisön onnistumisista. Opettelemisen arvoiseksi arvioitiin palautteen antaminen työyhteisössä, taito nauttia työssä onnistumisista ja mahdollisuus jakaa kokemuksia kollegan kanssa. Tärkeäksi koettiin, että johto esimerkillään loisi ilmapiiriä, jossa palautteen antaminen ja kannustaminen olisivat luontevasti läsnä arkipäiväisessä työssä.