Digitalisaatio Enon Osuuspankissa
Lehikoinen, Niina (2016)
Lehikoinen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053847
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitalisaatiota finanssialalla. Digitalisaatio on uusi ajattelutapa ja työntekoväline, joka muokkaa työnkuvaa nopealla tahdilla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia digitalisaation tuomia vaikutuksia asiakaskohtaamisiin Enon Osuuspankissa, esimerkiksi kuinka työntekijät kokevat digitalisaation vaikutuksen työntekoon ja kuinka uusia palveluita opastetaan asiakkaille. Tutkimus antoi laajan käsityksen kehittämistarpeista digitalisaatiosta pankkitoiminnassa. Opinnäytetyöraportissa käsitellään digitalisaatiota, siihen liittyvää teoriaa sekä finanssitoiminnan digitalisoitumista. Raportissa pohditaan erityisesti digitalisaation merkitystä finanssialalla.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen opinnäytetyö ja se toteutettiin havainnoimalla pankin työympäristöä, tutustumalla kirjallisuuteen ja pankin sisäiseen koulutusmateriaaliin. Lisäksi suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin lähettämällä kysely Enon Osuuspankin työntekijöille. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa, jotka helpottavat työntekijöiden päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voidaan sanoa, että digitalisaation tuomiin uudistuksiin ja niihin sopeutumiseen tarvitaan yhä enemmän koulutusta ja työntekijöiden resursseja, jotta muutoksen mukana pysyttäisiin. Digitalisaatio on erittäin vahvasti läsnä jokaisessa asiakaskohtaamisessa ja sen tuomat muutokset ovat väistämättömiä esimerkiksi kilpailukyvyn ja saatavuuden kannalta. Raportti toimii Enon Osuuspankille kehitysideoiden antajana ja antaa työntekijöille lisätietoa digitalisaation muutoksesta. On tärkeää, että työntekijät ymmärtävät digitalisaation muokkaavan heidän työtään yhä enemmän, myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen opinnäytetyö ja se toteutettiin havainnoimalla pankin työympäristöä, tutustumalla kirjallisuuteen ja pankin sisäiseen koulutusmateriaaliin. Lisäksi suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin lähettämällä kysely Enon Osuuspankin työntekijöille. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin kehittämisehdotuksissa, jotka helpottavat työntekijöiden päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voidaan sanoa, että digitalisaation tuomiin uudistuksiin ja niihin sopeutumiseen tarvitaan yhä enemmän koulutusta ja työntekijöiden resursseja, jotta muutoksen mukana pysyttäisiin. Digitalisaatio on erittäin vahvasti läsnä jokaisessa asiakaskohtaamisessa ja sen tuomat muutokset ovat väistämättömiä esimerkiksi kilpailukyvyn ja saatavuuden kannalta. Raportti toimii Enon Osuuspankille kehitysideoiden antajana ja antaa työntekijöille lisätietoa digitalisaation muutoksesta. On tärkeää, että työntekijät ymmärtävät digitalisaation muokkaavan heidän työtään yhä enemmän, myös tulevaisuudessa.