Pyöränlaakerivikojen todentamismenetelmät
Piippo, Petri (2016)
Piippo, Petri
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084047
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin nykyisin käytössä olevat menetelmät laakerivikojen todentamiseen ja tutkittiin vaihtoehtoisia menetelmiä. Tarkoituksena oli kehittää autojen kuntotarkastuksia tarjoavaa Autotohtori-palvelua. Nykyisin käytössä olevia menetelmiä selvitettiin kyselytutkimuksen sekä tutkimusjulkaisujen avulla.
Työssä havaittiin vikojen diagnosoinnin korjaamoilla perustuvan pääasiassa asentajan tulkintaan ja tieajokokeisiin, mutta autoalan ulkopuolella vaihtoehtoisia menetelmiä on saatavilla. Menetelmien soveltaminen autoalan käyttöön vaatisi kuitenkin laajat koemittaukset.
Jokaisella katsastusasemalla on käytössään jarrudynamometri, joten parhaaksi vaihtoehdoksi vaihtoehtoisen menetelmän toteuttamiseen arvioitiin sen soveltaminen jarrudynamometrin yhteyteen. Tällöin testaaminen olisi nopeaa eikä siitä syntyisi ylimääräistä työvaihetta myöhemmässä vaiheessa tarkastusta. Menetelmä olisi kuitenkin toteutettava siten, että tarkastusta suorittava henkilö pystyisi käyttämään sitä itsenäisesti.
Työssä havaittiin vikojen diagnosoinnin korjaamoilla perustuvan pääasiassa asentajan tulkintaan ja tieajokokeisiin, mutta autoalan ulkopuolella vaihtoehtoisia menetelmiä on saatavilla. Menetelmien soveltaminen autoalan käyttöön vaatisi kuitenkin laajat koemittaukset.
Jokaisella katsastusasemalla on käytössään jarrudynamometri, joten parhaaksi vaihtoehdoksi vaihtoehtoisen menetelmän toteuttamiseen arvioitiin sen soveltaminen jarrudynamometrin yhteyteen. Tällöin testaaminen olisi nopeaa eikä siitä syntyisi ylimääräistä työvaihetta myöhemmässä vaiheessa tarkastusta. Menetelmä olisi kuitenkin toteutettava siten, että tarkastusta suorittava henkilö pystyisi käyttämään sitä itsenäisesti.