Laadunhallintajärjestelmän toteuttaminen
Aittamäki, Marko (2016)
Aittamäki, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104103
Tiivistelmä
Monet asiakkaat edellyttävät organisaatiolta laadunhallintajärjestelmää osoittamaan luotettavuutta. Laadunhallintajärjestelmän myötävaikutuksella organisaatio voi vakuuttaa asiakkailleen pystyvänsä tuottamaan lupaustensa mukaisen tuotteen. Organisaatio voi hyödyntää kansainvälisessä standardissa määriteltyjä vaatimuksia, kun sen tarvitsee osoittaa kykynsä toimittaa johdonmukaisesti tuotteita, jotka täyttävät asiakkaiden ja tuotettava koskevien lakien ja viranomaisten vaatimukset.
Laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton ja ylläpidon etuja ovat mm. organisaation tehokkuuden ja tuottavuuden parantuminen sekä parempi keskittyminen tavoitteisiin ja asiakkaiden odotuksiin. Muita etuja ovat mm. jatkuva asiakkaiden vaatimusten ja odotusten täyttävän tuote- ja palvelulaadun toteuttaminen, asiakastyytyväisyyden parantaminen ja luottamus siihen, että haluttu laatu saavutetaan jatkuvasti.
Tämän tutkimuksen kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän toteuttaminen sai alkunsa asiakkaiden toiveista. Yritys haluaa sertifioida laadunhallintajärjestelmänsä osoittaakseen kykynsä toimittaa asiakkaiden sekä lakien ja viranomaisten vaatimukset täyttäviä tuotteita. Yritys haluaa sertifioida laadunhallintajärjestelmänsä myös varmistaakseen laadukkaan toiminnan ja tuotteet järjestelmällisen sisäisen toiminnan ja jatkuvan parantamisen avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla, mitä laadulla ja laadunhallintajärjestelmällä tarkoitetaan ja miten ne liittyvät organisaation toimintaan. Tutkimuksen päätavoitteena oli käyttöönottaa SFS-EN ISO 9001 -standardin vaatimusten mukainen laadunhallintajärjestelmä osaksi kohdeyrityksen toimintaa. Tavoitteena oli kuvailla standardissa laadunhallintajärjestelmälle asetettuja vaatimuksia ja reflektoida kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän vastaavuutta niihin.
Tutkimus tehtiin kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän toteutuksen edetessä ja kohdeyrityksen näkökulmasta. Tässä työssä kuvattiin standardin vaatimukset ja tämän jälkeen kuvattiin kohdeyrityksen toiminnan vastaavuus tehtyjen toimenpiteiden jälkeen.
Kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmä vastaa työn toteutuksen jälkeen standardin vaatimuksia. Laadunhallintajärjestelmän on oltava käytössä useita kuukausia ennen sertifiointia, jotta se muovautuu toimivaksi ja osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Kohdeyrityksessä tullaan hakemaan sertifiointia myöhemmin, kun laadunhallintajärjestelmä on ollut riittävän pitkään käytössä.
Laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton ja ylläpidon etuja ovat mm. organisaation tehokkuuden ja tuottavuuden parantuminen sekä parempi keskittyminen tavoitteisiin ja asiakkaiden odotuksiin. Muita etuja ovat mm. jatkuva asiakkaiden vaatimusten ja odotusten täyttävän tuote- ja palvelulaadun toteuttaminen, asiakastyytyväisyyden parantaminen ja luottamus siihen, että haluttu laatu saavutetaan jatkuvasti.
Tämän tutkimuksen kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän toteuttaminen sai alkunsa asiakkaiden toiveista. Yritys haluaa sertifioida laadunhallintajärjestelmänsä osoittaakseen kykynsä toimittaa asiakkaiden sekä lakien ja viranomaisten vaatimukset täyttäviä tuotteita. Yritys haluaa sertifioida laadunhallintajärjestelmänsä myös varmistaakseen laadukkaan toiminnan ja tuotteet järjestelmällisen sisäisen toiminnan ja jatkuvan parantamisen avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla, mitä laadulla ja laadunhallintajärjestelmällä tarkoitetaan ja miten ne liittyvät organisaation toimintaan. Tutkimuksen päätavoitteena oli käyttöönottaa SFS-EN ISO 9001 -standardin vaatimusten mukainen laadunhallintajärjestelmä osaksi kohdeyrityksen toimintaa. Tavoitteena oli kuvailla standardissa laadunhallintajärjestelmälle asetettuja vaatimuksia ja reflektoida kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän vastaavuutta niihin.
Tutkimus tehtiin kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmän toteutuksen edetessä ja kohdeyrityksen näkökulmasta. Tässä työssä kuvattiin standardin vaatimukset ja tämän jälkeen kuvattiin kohdeyrityksen toiminnan vastaavuus tehtyjen toimenpiteiden jälkeen.
Kohdeyrityksen laadunhallintajärjestelmä vastaa työn toteutuksen jälkeen standardin vaatimuksia. Laadunhallintajärjestelmän on oltava käytössä useita kuukausia ennen sertifiointia, jotta se muovautuu toimivaksi ja osaksi yrityksen jokapäiväistä toimintaa. Kohdeyrityksessä tullaan hakemaan sertifiointia myöhemmin, kun laadunhallintajärjestelmä on ollut riittävän pitkään käytössä.