Koulutuksen merkitys syrjäytymisen ehkäisyssä. Case: Ohjatusti Oppisopimukseen -hanke
Aho, Kati (2016)
Aho, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313697
Tiivistelmä
Ohjatusti Oppisopimukseen -koulutusjakso on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Oppisopimuskoulutuksen ennakkojakso -hanke, jonka toimenpiteet kohdistetaan nuorisotakuun piiriin lukeutuviin 16-25–vuotiaisiin nuoriin, jotka ovat vailla ammatillista peruskoulutusta. Hankkeen päämääränä oli löytää opiskelijalle oppisopimuspaikka sekä hankkeen hyvien käytänteiden jatkohyödyntäminen uuden toimintamallin muodossa tulevaisuuden koulutuksessa.
Hankkeen toiminnasta on raportoitu rahoittajan edellyttämällä tavalla, seuraten 2015 päättyneen hankkeen tavoitteiden toteutumista. Tutkimuksia hankkeen vaikuttavuudesta koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisyyn ja työllisyyden lisäämiseen ei ole tehty, joten tämä tutkimus keskittyy näiden vaikutuksien tutkimiseen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty opintorekistereiden, kerättyjen kyselytietolomakkeiden ja havainnointien lisäksi kirjallisuuskatsausta syrjäytymisen, työllisyyden ja johtamisen teorioista sekä niihin liittyvistä käsitteistä.
Tutkimus on yhdistelmä kvalitatiivista, kvantitatiivista ja kehittävän arvioinnin tutkimustapaa. Tutkimuksen avulla saatiin näkökulma hankkeeseen osallistuvien nuorten koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisystä ja työllisyyden lisäämisestä sekä hieman näiden vaikutuksista kansantalouteen. Opinnäytetyö saattaa auttaa pohtimaan tulevaisuuden hankesuunnittelua sekä niiden toteutustapoja. Tutkimuksen tulokset koulutuksen merkityksestä syrjäytymisen ehkäisyssä saattavat antaa lisäarvoa myös muille nuorten syrjäytymistä ehkäisevää työtä tekeville.
Hankkeen toiminnasta on raportoitu rahoittajan edellyttämällä tavalla, seuraten 2015 päättyneen hankkeen tavoitteiden toteutumista. Tutkimuksia hankkeen vaikuttavuudesta koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisyyn ja työllisyyden lisäämiseen ei ole tehty, joten tämä tutkimus keskittyy näiden vaikutuksien tutkimiseen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty opintorekistereiden, kerättyjen kyselytietolomakkeiden ja havainnointien lisäksi kirjallisuuskatsausta syrjäytymisen, työllisyyden ja johtamisen teorioista sekä niihin liittyvistä käsitteistä.
Tutkimus on yhdistelmä kvalitatiivista, kvantitatiivista ja kehittävän arvioinnin tutkimustapaa. Tutkimuksen avulla saatiin näkökulma hankkeeseen osallistuvien nuorten koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisystä ja työllisyyden lisäämisestä sekä hieman näiden vaikutuksista kansantalouteen. Opinnäytetyö saattaa auttaa pohtimaan tulevaisuuden hankesuunnittelua sekä niiden toteutustapoja. Tutkimuksen tulokset koulutuksen merkityksestä syrjäytymisen ehkäisyssä saattavat antaa lisäarvoa myös muille nuorten syrjäytymistä ehkäisevää työtä tekeville.