Increasing Multi-tier Computer System Service Quality through Software Testing
Jakku, Timo (2016)
Jakku, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114164
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia monikerroksisen Internetpalvelun tuotantokäytössä raportoituja vikoja ja luoda analyysin pohjalta kuva kuinka palvelun laatua voitaisiin kehittää testauksen keinoin.
Tieto vioista on saatu virheraporttien muodossa raportointijärjestelmästä. Virheiden joukosta on karsittu kaikki muut kuin ohjelmistovirheet pois (viat laitteistoissa, infrastuktuurissa jne.). Virheet on karsinnan jälkeen luokiteltu järjestelmän kerroksen, prioriteetin, testaustason ja ISO 25010 -laatumallin mukaan. Näitä luokitteluita on verrattu toisiinsa mahdollisen yhteyden löytämiseksi.
Saaduista tuloksista voitiin nähdä selviä parannustarpeita useissa testaukseen liittyvissä toiminnoissa. Tutkielman tuloksena annettiin suosituksia manuaalisen testauksen lisäämiseksi ja automaattisen testauksen kattavuuden ja vaihtelevuuden lisäämiseksi. Vaikka tuloksista oli nähtävissä, että valtaosa vioista sijoittui järjestelmän keskikerrokseen, ei testauksen keskittämistä tuohon kerrokseen erityisesti suositella, sillä siitä ei uskota olevan vastaavaa hyötyä.
Tulokset antavat käyttökelpoisen tilannekatsauksen kyseisen järjestelmän ongelmista ja kehitystarpeista. Tuloksia ei voida yleistää kattamaan muiden vastaavalla tavalla rakennettujen järjestelmien toimintaa, sillä jokaisessa järjestelmässä on liikaa muuttujia vertailtavuuden esteenä. Tässä työssä hyödynnettyjä metodeja ja prosesseja voi hyödyntää vastaavan tutkimuksen tekemiseen toisesta järjestelmästä.
Tieto vioista on saatu virheraporttien muodossa raportointijärjestelmästä. Virheiden joukosta on karsittu kaikki muut kuin ohjelmistovirheet pois (viat laitteistoissa, infrastuktuurissa jne.). Virheet on karsinnan jälkeen luokiteltu järjestelmän kerroksen, prioriteetin, testaustason ja ISO 25010 -laatumallin mukaan. Näitä luokitteluita on verrattu toisiinsa mahdollisen yhteyden löytämiseksi.
Saaduista tuloksista voitiin nähdä selviä parannustarpeita useissa testaukseen liittyvissä toiminnoissa. Tutkielman tuloksena annettiin suosituksia manuaalisen testauksen lisäämiseksi ja automaattisen testauksen kattavuuden ja vaihtelevuuden lisäämiseksi. Vaikka tuloksista oli nähtävissä, että valtaosa vioista sijoittui järjestelmän keskikerrokseen, ei testauksen keskittämistä tuohon kerrokseen erityisesti suositella, sillä siitä ei uskota olevan vastaavaa hyötyä.
Tulokset antavat käyttökelpoisen tilannekatsauksen kyseisen järjestelmän ongelmista ja kehitystarpeista. Tuloksia ei voida yleistää kattamaan muiden vastaavalla tavalla rakennettujen järjestelmien toimintaa, sillä jokaisessa järjestelmässä on liikaa muuttujia vertailtavuuden esteenä. Tässä työssä hyödynnettyjä metodeja ja prosesseja voi hyödyntää vastaavan tutkimuksen tekemiseen toisesta järjestelmästä.