Tutkimus pk-yrityksen sisäisestä viestinnästä ja markkinointiviestinnästä
Jaakkola, Laura (2016)
Jaakkola, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Heloitustarvikeliike R Mokki Oy:n markkinointiviestinnän nykytilaa ja yrityksen sisäisen viestinnän tilaa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sisäisen viestinnän tavoitteisiin, viestintätilanteisiin ja sisäisen viestinnän kanaviin. Toisena tavoitteena oli perehtyä ulkoisen viestinnän eli markkinointiviestinnän tavoitteisiin sekä markkinointiviestinnän perinteisiin ja digitaalisiin keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus yrityksen sisäisestä viestinnästä. Opinnäytetyön neljäntenä tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus yrityksen markkinointiviestintään liittyen.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena tutkimuksena sähköistä kyselylomaketta käyttäen. Tiedonkeräysmenetelmänä molemmissa tutkimuksissa toimi strukturoitu kyselylomake valmiine vastausvaihtoehtoineen, sekä muutamine avoimine kysymyksineen. Sisäisen viestinnän tutkimukseen vastasi 15 henkilöä, joka on 94 prosenttia yrityksen koko henkilökunnasta. Markkinointiviestinnän tutkimukseen vastasi 130 yrityksen asiakasta.
Sisäisen viestinnän tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat pitävät yrityksen sisäistä viestintää jonkin verran puutteellisena ja riittämättömänä. Yrityksen sisäinen viestintä koettiin kuitenkin toimivaksi ja helpoksi erityisesti kasvokkain tapahtuvan viestinnän osalta. Kehitettävää tulosten perusteella olisi palavereiden ja koulutusten saralla. Markkinointiviestinnän tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen viestintään. Yhteistyötä pidettiin joustavana ja toimivana. Yrityksen toiminnan kiinnostavuus ja nykyaikaisuus ei kuitenkaan välittynyt kaikille vastaajille nykyisestä markkinointiviestinnästä.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena tutkimuksena sähköistä kyselylomaketta käyttäen. Tiedonkeräysmenetelmänä molemmissa tutkimuksissa toimi strukturoitu kyselylomake valmiine vastausvaihtoehtoineen, sekä muutamine avoimine kysymyksineen. Sisäisen viestinnän tutkimukseen vastasi 15 henkilöä, joka on 94 prosenttia yrityksen koko henkilökunnasta. Markkinointiviestinnän tutkimukseen vastasi 130 yrityksen asiakasta.
Sisäisen viestinnän tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat pitävät yrityksen sisäistä viestintää jonkin verran puutteellisena ja riittämättömänä. Yrityksen sisäinen viestintä koettiin kuitenkin toimivaksi ja helpoksi erityisesti kasvokkain tapahtuvan viestinnän osalta. Kehitettävää tulosten perusteella olisi palavereiden ja koulutusten saralla. Markkinointiviestinnän tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen viestintään. Yhteistyötä pidettiin joustavana ja toimivana. Yrityksen toiminnan kiinnostavuus ja nykyaikaisuus ei kuitenkaan välittynyt kaikille vastaajille nykyisestä markkinointiviestinnästä.