TOMB RAIDER REBOOT as Reviewed through Joseph Campbell's Monomyth
Markkanen, Kimmo (2016)
Markkanen, Kimmo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee videopelejä modernin tarinankerronnan välineenä. Työ keskittyy pääasiassa vuoden 2011 ”TOMB RAIDER” -pelin (tunnetun pelisarjan mytologian uudelleenkirjoitus, ”reboot”) kerronnalliseen sisältöön tarkasteltuna Joseph Campbellin ”monomyytin” kautta. Monomyytti on Campbellin vuonna 1949 lanseeraama konsepti, jonka mukaan lähes jokainen merkittävä maailmanhistorian saaga on rakennettu samoista elementeistä, joille Campbell antoi nimen ”Hero’s Journey.” Tutkijat ja psykologit kuten Sigmund Freud ja Carl Jung esittävät psykoanalyysin keinoin ilmiön syyksi ”ihmiskunnan kollektiivisen psyyken” joka selittää maailmanhistorian myyttien ja mielikuvien samanlaisuuden ajasta ja kulttuurista riippumatta. Tämä opinnäytetyö ammentaa suurimmilta osin kahdesta lähteestä: Joseph Campbellin ”The Hero With Thousand Faces (1949) ja Christopher Voglerin nykyaikaisempi tulkinta, The Writer’s Journey - Mythic Structure For Writers (2007)”. Työ ei yritä esitellä TOMB RAIDER-peliä kokonaisuudessaan vaan keskittyy sen kerronnalliseen sisältöön, sekä pelitapahtumien että niitä taustoittavien elokuvallisten ja muiden elementtien kautta.