ISO 9004:2009 – LAATUKÄSIKIRJA
Dahlmars, Hannes (2016)
Dahlmars, Hannes
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ISO9004:2009 – laatukäsikirjan tekeminen vaasalaiselle insinööritoimistolle nimeltään Tekniq Oy. Laatukäsikirja on osa laadunhallintajärjestelmää, jonka avulla yritys pystyy seuraamaan ja kehittämään omia toimintojaan, sekä täyttämään asiakkaiden tarpeita paremmin.ISO9004:2009 – standardi keskittyy erityisesti laatujohtamiseen sekä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tarpeiden ja odotusten täyttämiseen. Lisäksi standardissa keskitytään jatkuvaan toimintojen seuraamiseen ja parantamiseen. Laatukäsikirja luotiin itsenäisesti, mutta tiiviissä yhteistyössä yrityksen johdon kanssa. Haastatteluiden ja itsenäisen työskentelyn lopputuloksena syntyi ISO9004:2009 – laatukäsikirja Tekniq Oy:lle. Laatukäsikirjassa kuvataan yrityksen toimintaa ISO9004:2009 – standardia apuna käyttäen. Myös laatukäsikirjan otsikointi ja asiasisältö perustuu ISO9004:2009 – standardiin, jotta yritys voi myöhemmin anoa sertifikaattia. Laatukäsikirja parantaa yrityksen kilpailukykyä, myös toimintojen seuraaminen ja kehittäminen on helpompaa. Lisäksi yritys voi anoa itselleen sertifikaattia kansainvälisiltä luokituslaitoksilta, jos sillä on laatukäsikirja. Laatuun keskittyminen on yksi menestyvän yrityksen tärkeimmistä tehtävistä, minkä vuoksi laatukäsikirja on todella tärkeä.