VIULU TAIPUU MONEKSI : Pedagoginen materiaalipaketti viulunsoitonopetukseen musiikin tyylilajeja yhdistellen
Kairaneva, Krista (2016)
Kairaneva, Krista
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184530
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin millä tavoin musiikin tyylilajeja voi yhdistellä viulunsoiton opetuksessa yksilö- ja ryhmätunneilla. Suuri osa työstä käsitteli harjoitteiden syntymistä, kuten niiden säveltämistä ja ylös kirjoittamista. Harjoituksia myös perusteltiin pedagogisesta näkökulmasta. Työssä tarkasteltiin lisäksi motivaatiota ja häpeän tunnetta, sekä viulun historiaa eri musiikintyylilajien sisällä. Opinnäytetyössä kartutettiin tekijän tietoja ja taitoja viulunsoittamisesta, sekä nuotinnusohjelman käytöstä.
Opinnäytetyön materiaalipaketti sisältää harjoitteita improvisoimiseen, moodien opiskeluun, jousilajeihin, koruihin, sekä yhteismusisointiin. Harjoitusten tarkoituksena on innostaa nuoria kokeilemaan muunlaisen musiikin soittamista ja antaa työkaluja erilaisten tyylien harjoitteluun. Tekijä on jo kokeillut osaa niistä ja vastaanotto on ollut positiivinen. Tärkeää harjoitteiden tekemisessä on oppilaan omat onnistumisen kokemukset. Etenkin improvisoiminen sai suuren huomion opinnäytetyössä, sillä se on hyvä tapa tutustua instrumenttiin ja sitä myös esiintyy lähes kaikissa musiikkityyleissä jossain muodossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kokemuksellista oppimista, sillä suuri osa harjoitteista on syntynyt oman kokemuksen kautta, tai kulkeutunut eteenpäin niin kutsuttuna hiljaisena tietona.
Materiaalipaketti ei ole työn liitteenä, sillä tarkoituksena on, että sitä laajennetaan ja se mahdollisesti julkaistaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön materiaalipaketti sisältää harjoitteita improvisoimiseen, moodien opiskeluun, jousilajeihin, koruihin, sekä yhteismusisointiin. Harjoitusten tarkoituksena on innostaa nuoria kokeilemaan muunlaisen musiikin soittamista ja antaa työkaluja erilaisten tyylien harjoitteluun. Tekijä on jo kokeillut osaa niistä ja vastaanotto on ollut positiivinen. Tärkeää harjoitteiden tekemisessä on oppilaan omat onnistumisen kokemukset. Etenkin improvisoiminen sai suuren huomion opinnäytetyössä, sillä se on hyvä tapa tutustua instrumenttiin ja sitä myös esiintyy lähes kaikissa musiikkityyleissä jossain muodossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kokemuksellista oppimista, sillä suuri osa harjoitteista on syntynyt oman kokemuksen kautta, tai kulkeutunut eteenpäin niin kutsuttuna hiljaisena tietona.
Materiaalipaketti ei ole työn liitteenä, sillä tarkoituksena on, että sitä laajennetaan ja se mahdollisesti julkaistaan tulevaisuudessa.