Asiakaslähtöisyys hoitotyössä – asiakkaiden ja ammattilaisten näkemyksiä
Vuori, Hilja; Leskinen, Virve (2016)
Vuori, Hilja
Leskinen, Virve
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604114152
Tiivistelmä
Asiakkaan elämäntilanteen mukaan yksilöllisesti räätälöidyt palvelut ovat osa tulevaisuuden hoitotyötä. Keski-Suomessa nykyisiä hoitotyön toimintatapoja arvioidaan uuden keskussairaalan rakentamisen myötä. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hoitotyön strategiassa vuosille 2015–2018 korostuu potilaslähtöisten hoitotyön toimintamallien kehittäminen. Tavoitteena on, että tutkimus, hoito ja kuntoutus lähtevät potilaan tarpeista, ja että potilas itse on aktiivinen toimija hoitoprosessissa. Kirjallisuuskatsauksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa asiakaslähtöisen ja yksilöllisen hoidon kehittämisen tueksi. Kirjallisuushauissa etsittiin sekä asiakkaiden että terveydenhuollon ammattilaisten näkemyksiä asiakaslähtöisestä hoidosta ja asiakaslähtöisyyden toteutumista edistävistä sekä estävistä tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku toteutettiin eksplisiittisesti joulukuussa 2015. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui aineistoksi 27 tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittautuivat asiakaslähtöisen hoidon teorioita tukeviksi. Asiakaslähtöisyyttä näyttäisivät edistävän asiakkaan ja ammattilaisen yhteinen, jaettu päätöksenteko hoidossa, asiakkaan emotionaalinen tukeminen ja kunnioittaminen ihmisenä, panostaminen vuorovaikutukseen ja tiedonantoon, sekä asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen. Asiakaslähtöisyyden toteutumista vaikuttaisivat vastaavasti estävän ongelmat edellä mainituissa asioissa, organisaatiolähtöiset hoitotyön mallit sekä hoitoympäristön rutiininomaisuus. Asiakkaiden ja ammattilaisten näkemykset poikkesivat osittain toisistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku toteutettiin eksplisiittisesti joulukuussa 2015. Lopulliseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui aineistoksi 27 tieteellistä, vertaisarvioitua artikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittautuivat asiakaslähtöisen hoidon teorioita tukeviksi. Asiakaslähtöisyyttä näyttäisivät edistävän asiakkaan ja ammattilaisen yhteinen, jaettu päätöksenteko hoidossa, asiakkaan emotionaalinen tukeminen ja kunnioittaminen ihmisenä, panostaminen vuorovaikutukseen ja tiedonantoon, sekä asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltainen huomioiminen. Asiakaslähtöisyyden toteutumista vaikuttaisivat vastaavasti estävän ongelmat edellä mainituissa asioissa, organisaatiolähtöiset hoitotyön mallit sekä hoitoympäristön rutiininomaisuus. Asiakkaiden ja ammattilaisten näkemykset poikkesivat osittain toisistaan.