Design and Implementation of Online CMS Course : Development Project in Cooperation with FUAS
Lintilä, Taina (2016)
Lintilä, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194574
Tiivistelmä
Verkko-oppiminen ja -opettaminen on lisännyt opiskelijoiden mahdollisuutta opiskella joustavasti paikasta riippumatta. Verkkokurssien myötä myös opettajat voivat työskennellä yhä joustavammin, eivätkä he ole paikkaan sidoksissa. Nykyteknologiat antavat monipuolisia vaihtoehtoja erilaisten verkkototeutusratkaisujen käyttämiseen. Verkkokurssien avulla voidaan opiskella lähes minkälaisia asioita tahansa. Tämän opinnäytetyön kohteena oli uuden CMS-verkkokurssin suunnittelu ja toteutus FUAS-yhteistyössä. FUAS on kolmen ammattikorkeakoulun yhteinen liittouma ja siihen kuuluvat Lahden ammattikorkeakoulu (LAMK), Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja Laurea-ammattikorkeakoulu (Laurea).
Tutkimuksen lähtökohtana oli tarve FUAS-yhteistyössä kehittää uusi verkkokurssi tarjottavaksi kesäopintoina suoritettavaksi LAMK:n, HAMK:n ja Laurean opiskelijoille. Yhteinen CMS-verkkokurssi suunniteltiin ja toteutettiin kaikkien kolmen FUAS ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Opetus- ja oppimisympäristönä CMS-verkkokurssilla oli Moodle, joka on käytössä HAMK:ssa ja LAMK:ssa. Muita verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen käytettäviä välineitä olivat Google Drive, jota käytettiin suunnittelun aikana yhteisten tiedostojen tallentamiseen ja muokkaamiseen, sekä WebEx ja Adobe Connect Pro, jotka molemmat ovat verkkopohjaisia konferenssisovelluksia, jotka tarjoavat monia etäyhteyspalveluja, kuten e-kokoukset, e-oppiminen ja webinaarit. Ne skaalautuvat myös isompien ryhmien käyttöön.
Opintojaksolla opeteltaviksi CMS-järjestelmiksi valittiin kolme erilaista vaihtoehtoa: WordPress, Drupal ja Concrete5. Tämän lisäksi jokainen osallistuja tutustui yksilötehtävässä vielä yhteen CMS-järjestelmään, CMSMadeSimpleen. CMS-opintojakson pilottitoteutus tehtiin kesällä 2014. Opintojakso alkoi toukokuussa ja päättyi elokuussa. Opintojakson hyväksytysti suoritti 15 opiskelijaa. Opintojaksoon sisältyi sekä yksilötehtäviä että ryhmätehtävä, jossa opiskelijat toteuttivat uudet tai uusitut verkkosivut asiakkaalle.
Opiskelijoilta kerättiin opintojakson lopussa palautetta heidän kokemuksistaan tästä opintojaksosta. Myös suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneilta opettajilta kerättiin palautetta. Suunnittelun ja toteutuksen aikana käydyt keskustelut ja tallennetut asiakirjat sekä tehty haastattelu toimivat tutkimuksen lähdemateriaalina. Saatujen tulosten pohjalta on tehty kehitysehdotuksia uuteen toteutukseen. Yhteistyö säästi opettajien aikaa ja resursseja jonkun verran, mutta ei kovin merkittävästi.
Tutkimuksen lähtökohtana oli tarve FUAS-yhteistyössä kehittää uusi verkkokurssi tarjottavaksi kesäopintoina suoritettavaksi LAMK:n, HAMK:n ja Laurean opiskelijoille. Yhteinen CMS-verkkokurssi suunniteltiin ja toteutettiin kaikkien kolmen FUAS ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Opetus- ja oppimisympäristönä CMS-verkkokurssilla oli Moodle, joka on käytössä HAMK:ssa ja LAMK:ssa. Muita verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen käytettäviä välineitä olivat Google Drive, jota käytettiin suunnittelun aikana yhteisten tiedostojen tallentamiseen ja muokkaamiseen, sekä WebEx ja Adobe Connect Pro, jotka molemmat ovat verkkopohjaisia konferenssisovelluksia, jotka tarjoavat monia etäyhteyspalveluja, kuten e-kokoukset, e-oppiminen ja webinaarit. Ne skaalautuvat myös isompien ryhmien käyttöön.
Opintojaksolla opeteltaviksi CMS-järjestelmiksi valittiin kolme erilaista vaihtoehtoa: WordPress, Drupal ja Concrete5. Tämän lisäksi jokainen osallistuja tutustui yksilötehtävässä vielä yhteen CMS-järjestelmään, CMSMadeSimpleen. CMS-opintojakson pilottitoteutus tehtiin kesällä 2014. Opintojakso alkoi toukokuussa ja päättyi elokuussa. Opintojakson hyväksytysti suoritti 15 opiskelijaa. Opintojaksoon sisältyi sekä yksilötehtäviä että ryhmätehtävä, jossa opiskelijat toteuttivat uudet tai uusitut verkkosivut asiakkaalle.
Opiskelijoilta kerättiin opintojakson lopussa palautetta heidän kokemuksistaan tästä opintojaksosta. Myös suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneilta opettajilta kerättiin palautetta. Suunnittelun ja toteutuksen aikana käydyt keskustelut ja tallennetut asiakirjat sekä tehty haastattelu toimivat tutkimuksen lähdemateriaalina. Saatujen tulosten pohjalta on tehty kehitysehdotuksia uuteen toteutukseen. Yhteistyö säästi opettajien aikaa ja resursseja jonkun verran, mutta ei kovin merkittävästi.