Varjon tarina : Laulu osana showtanssikoreografiaa
Varila, Saija (2016)
Varila, Saija
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204651
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin showtanssikoreografiassa laulun käytön vaikutuksia tanssijan tanssijuuteen ja ilmaisuun. Työn tavoitteena oli näyttää laulun hyöty- ja toisaalta myös haittavaikutuksia tanssijan tanssijuuteen ja ilmaisuun. Tarkoituksena on rohkaista tanssinopettajakollegoita ja tanssijoita käyttämään enemmän laulua ja ääntä osana tanssitreeniä ja koreografioita.
Valmistin taiteellisena tuotoksena Varjon tarina -teoksen marraskuun 2015 ja tammikuun 2016 välisenä aikana. Teos esitettiin Oulun ammattikorkeakoulun Luomo! -tanssimatineassa tammikuussa 2016. Teoksessa tanssivat kahdeksan Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijaa. Teos sisälsi kolme kappaletta, joista kahdessa jälkimmäisessä oli laulua.
Tutkimukseni on koreografinen kokeilu. Kirjallisessa osiossa analysoin taiteellisen työni prosessin kulkua ja taiteellista tuotosta. Päätelmät perustuvat taiteellisen tuotoksen prosessin aikana pitämääni työpäiväkirjaan, taiteellisen prosessin ja esityksen aikana tekemiini havaintoihin, analysointiin, taiteellisen prosessin aikana pidettyihin keskustelutuokioihin tanssijoiden kanssa, kirjallisen lähdemateriaaliin vertailuun sekä tanssijoille teettämiini kyselyihin.
Laulun positiivisia vaikutuksia tanssijuuteen ja ilmaisuun ovat paremman hengittävyyden saaminen liikkeisiin, kokonaisvaltaisuuden ja syvemmän merkityksen saaminen tanssiin, esiintyjyyden ja ilmaisun kehittyminen ja syventyminen sekä äänenkäytön merkityksen oivaltaminen. Laulun haittavaikutuksia ovat heikkous koko liikekapasiteetin käytössä, liiketietoisuuden väheneminen keskittymisen jakaantuessa useaan asiaan ja kova hengästyminen.
Valmistin taiteellisena tuotoksena Varjon tarina -teoksen marraskuun 2015 ja tammikuun 2016 välisenä aikana. Teos esitettiin Oulun ammattikorkeakoulun Luomo! -tanssimatineassa tammikuussa 2016. Teoksessa tanssivat kahdeksan Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijaa. Teos sisälsi kolme kappaletta, joista kahdessa jälkimmäisessä oli laulua.
Tutkimukseni on koreografinen kokeilu. Kirjallisessa osiossa analysoin taiteellisen työni prosessin kulkua ja taiteellista tuotosta. Päätelmät perustuvat taiteellisen tuotoksen prosessin aikana pitämääni työpäiväkirjaan, taiteellisen prosessin ja esityksen aikana tekemiini havaintoihin, analysointiin, taiteellisen prosessin aikana pidettyihin keskustelutuokioihin tanssijoiden kanssa, kirjallisen lähdemateriaaliin vertailuun sekä tanssijoille teettämiini kyselyihin.
Laulun positiivisia vaikutuksia tanssijuuteen ja ilmaisuun ovat paremman hengittävyyden saaminen liikkeisiin, kokonaisvaltaisuuden ja syvemmän merkityksen saaminen tanssiin, esiintyjyyden ja ilmaisun kehittyminen ja syventyminen sekä äänenkäytön merkityksen oivaltaminen. Laulun haittavaikutuksia ovat heikkous koko liikekapasiteetin käytössä, liiketietoisuuden väheneminen keskittymisen jakaantuessa useaan asiaan ja kova hengästyminen.