VERKKOSIVUSTON OPTIMOINTI A/B-TESTAUKSELLA
Nivalainen, Aku (2016)
Lataukset:
Nivalainen, Aku
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli optimoida toimeksiantajan verkkosivustoa A/B-
testauksella. A/B-testauksessa tarkoituksena on näyttää sattumanvaraiselle joukolle käyttäjistä kaksi variaatiota verkkosivusta ja seurata, kuinka variaatiot vaikuttavat käyttäjien toimintaan. Työssä selvitettiin, voidaanko sivuston konversiota parantaa. Työn toimeksiantajana toimi Hifiction Oy, jonka verkkosivustolla (www.storytellinggame.com) A/B-testausta toteutettiin.
A/B-testialustana hyödynnettiin Googlen ilmaista Google Analytics Content Experiments A/B- ja monimuuttujatestaustyökalua.
Opinnäytetyössä tehtiin kolme A/B-testiä. Ensimmäisessä testissä testattiin
ohjetekstin lisäämistä verkkosivulle, toisessa testissä kartan lisäämistä tarinan
sekaan ja kolmannessa testissä etusivun otsikon vaihtamista toiseen.
Ensimmäisellä testillä saatiin parannettua sivun konversiota. Toisella testillä sivun konversio parani lievästi. Kolmatta testiä ei opinnäytetyön aikana saatu valmiiksi, ja tähän mennessä saaduilla tuloksilla ei voida määritellä, saatiinko testillä parannettua sivuston konversiota.
testauksella. A/B-testauksessa tarkoituksena on näyttää sattumanvaraiselle joukolle käyttäjistä kaksi variaatiota verkkosivusta ja seurata, kuinka variaatiot vaikuttavat käyttäjien toimintaan. Työssä selvitettiin, voidaanko sivuston konversiota parantaa. Työn toimeksiantajana toimi Hifiction Oy, jonka verkkosivustolla (www.storytellinggame.com) A/B-testausta toteutettiin.
A/B-testialustana hyödynnettiin Googlen ilmaista Google Analytics Content Experiments A/B- ja monimuuttujatestaustyökalua.
Opinnäytetyössä tehtiin kolme A/B-testiä. Ensimmäisessä testissä testattiin
ohjetekstin lisäämistä verkkosivulle, toisessa testissä kartan lisäämistä tarinan
sekaan ja kolmannessa testissä etusivun otsikon vaihtamista toiseen.
Ensimmäisellä testillä saatiin parannettua sivun konversiota. Toisella testillä sivun konversio parani lievästi. Kolmatta testiä ei opinnäytetyön aikana saatu valmiiksi, ja tähän mennessä saaduilla tuloksilla ei voida määritellä, saatiinko testillä parannettua sivuston konversiota.