Unisex-vaatemalliston mahdollisuuksien kartoitus Suomessa
Aronkoski, Anna-Maria (2016)
Aronkoski, Anna-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214776
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin unisex-vaatteiden kysyntää Suomessa ja sitä miten tietoisia kuluttajat ovat vaatteista, jotka sopivat molemmille sukupuolille. Suomen vertailukohtana käytettiin Saksaa, jossa unisexbrändejä
on enemmän kuin Suomessa.
Tutkimus alkaa historiasta ja muoti-ilmiöistä, ja tutkimus huipentuu kyselykartoitukseen ja myymälävierailuihin Suomessa ja Saksassa.Kahden unisex-vaatesuunnittelijan haastattelut ovat osana tutkimusta, kun tehdään selvitystä unisex-vaatemalliston mahdollisuksista.
Lisäksi työssä tutkittiin mitä uniseksuaali pukeutuminen ylipäätänsä on ja mitä siihen kuuluu. Loppuanalyysissä selvitetään, onko Suomeen järkevää ajatella uutta mallistoa kysynnän perusteella ja kartoitetaan mahdolliset unisex-vaatteet.
Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2016 ja tutkimustulos uutta mallistoa kohtaan oli positiivinen, joskin ongelmakohtana uudelle mallistolle ovat markkinoiden pienuus sekä kustannukset. On kuitenkin selvää, että markkinat ovat olemassa. Naiset ovat tässä asiassa miehiä edellä – heillä tuntuu olevan enemmän intoa sukupuolineutraaliin pukeutumiseen.
on enemmän kuin Suomessa.
Tutkimus alkaa historiasta ja muoti-ilmiöistä, ja tutkimus huipentuu kyselykartoitukseen ja myymälävierailuihin Suomessa ja Saksassa.Kahden unisex-vaatesuunnittelijan haastattelut ovat osana tutkimusta, kun tehdään selvitystä unisex-vaatemalliston mahdollisuksista.
Lisäksi työssä tutkittiin mitä uniseksuaali pukeutuminen ylipäätänsä on ja mitä siihen kuuluu. Loppuanalyysissä selvitetään, onko Suomeen järkevää ajatella uutta mallistoa kysynnän perusteella ja kartoitetaan mahdolliset unisex-vaatteet.
Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2016 ja tutkimustulos uutta mallistoa kohtaan oli positiivinen, joskin ongelmakohtana uudelle mallistolle ovat markkinoiden pienuus sekä kustannukset. On kuitenkin selvää, että markkinat ovat olemassa. Naiset ovat tässä asiassa miehiä edellä – heillä tuntuu olevan enemmän intoa sukupuolineutraaliin pukeutumiseen.