Äänisuunnittelu - tanssiteosta tekemässä
Bergström, Mikko (2016)
Bergström, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224804
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ”Äänisuunnittelu tanssiteosta tekemässä” sai alkunsa tehdessäni äänisuunnittelua tanssiteokseen nimeltä 2017. Se oli samalla opinnäytetyön taiteellinen osa. Työni tavoitteena oli tutkia äänisuunnittelun vaikutusta tanssiteoksen syntyyn ja kehitykseen. Käyn myös läpi äänen ja musiikin tekotapoja ja niiden vaikutusta tanssiteokseen. Viimeisessä osiossa kuvaan koko 2017- teoksen työprosessia, työtapoja ja ratkaisuja sekä taiteelliselta että tekniseltä kannalta.
Työni pohjautuu omiin kokemuksiini vuosien ajalta sekä keskusteluihin, joita olen ääni- ja tanssi- nalan ammattilaisten kanssa käynyt. Ensimmäiset omat muistiinpanot juuri tähän työhön liittyvät muistiinpanoni olivat vuosilta 2010–2011. Lopulta keväällä 2015, kun tanssiteoksen äänisuunnit- telu aloitettiin, lähti opinnäytetyöprosessi todella käyntiin. Lähdeaineistossani on lisäksi kirjallisu- utta äänityön eri osa-alueilta.
2017-teoksen jälkeisissä keskusteluissa kävimme tekijöiden kanssa läpi, miten ääni ja liike vaikuttavat toisiinsa ja tekijöiden ratkaisuihin. Päädyimme siihen, että meidän tekotavallamme liikkeen vaikutus oli suurempi äänen kehitykselle kuin äänen vaikutus liikkeeseen. Liike kehittyi lähinnä laadullisesti äänisuunnittelun myötä. Koreografin vahva visio teoksen kokonaisuudesta vaikutti myös olennaisesti siihen, miten ääntä tehtiin ja millainen siitä tuli.
Taiteellisen työprosessin aikana opin paljon koreografin ja tanssijoiden kanssa työskentelystä. Lähdemateriaaliin perehtymisen myötä sain myös paljon uutta tietoa koreografina ja tanssijana työskentelystä. Koen olevani opinnäytetyöprosessin jälkeen entistä valmiimpi työskentelemään vastaavissa tilanteissa myös jatkossa.
Työni pohjautuu omiin kokemuksiini vuosien ajalta sekä keskusteluihin, joita olen ääni- ja tanssi- nalan ammattilaisten kanssa käynyt. Ensimmäiset omat muistiinpanot juuri tähän työhön liittyvät muistiinpanoni olivat vuosilta 2010–2011. Lopulta keväällä 2015, kun tanssiteoksen äänisuunnit- telu aloitettiin, lähti opinnäytetyöprosessi todella käyntiin. Lähdeaineistossani on lisäksi kirjallisu- utta äänityön eri osa-alueilta.
2017-teoksen jälkeisissä keskusteluissa kävimme tekijöiden kanssa läpi, miten ääni ja liike vaikuttavat toisiinsa ja tekijöiden ratkaisuihin. Päädyimme siihen, että meidän tekotavallamme liikkeen vaikutus oli suurempi äänen kehitykselle kuin äänen vaikutus liikkeeseen. Liike kehittyi lähinnä laadullisesti äänisuunnittelun myötä. Koreografin vahva visio teoksen kokonaisuudesta vaikutti myös olennaisesti siihen, miten ääntä tehtiin ja millainen siitä tuli.
Taiteellisen työprosessin aikana opin paljon koreografin ja tanssijoiden kanssa työskentelystä. Lähdemateriaaliin perehtymisen myötä sain myös paljon uutta tietoa koreografina ja tanssijana työskentelystä. Koen olevani opinnäytetyöprosessin jälkeen entistä valmiimpi työskentelemään vastaavissa tilanteissa myös jatkossa.