Liikennevakuuttamisen perusteet ja erityistilanteet
Ahokas, Jesse (2016)
Ahokas, Jesse
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224850
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tarkoitettu ensisijaisesti liikennevakuutuksia myyvien vahinkovakuutusyhtiöiden myyntihenkilöille asiakaskohtaamisten taustatueksi. Työn luettuaan vakuutusyhtiön konttorin tai puhelinkeskuksen myyjä osaa vastata asiakkaan erikoisimpiinkin kysymyksiin liikennevakuuttamisesta ja ymmärtää vakuutus- ja vahinkohistoria- eli VVH-järjestelmän vaikutuksen liikennevakuutuksen bonusalennukseen.
Työ käsittelee liikennevakuutusta ja sen erityistilanteita myynnillisestä näkökulmasta jättäen ulos liikennevahinkojen käsittelyn ja korvaustoiminnan. Ajoneuvojen itsensä turvaksi otettavat vapaaehtoiset kaskovakuutukset on niin ikään jätetty työn ulkopuolelle. Työn painopiste on henkilöasiakkaiden liikennevakuuttamisessa, mutta työn sisältöä voidaan käyttää VVH-järjestelmää koskevaa lukua huolimatta myös yritysasiakkaiden palvelemisessa.
Työn tietoperusta pohjautuu pääsääntöisesti alaa koskevaan lainsäädäntöön, eri vakuutusyhtiöiden liikennevakuutusehtoihin sekä asiantuntijahaastatteluun. Lisäksi lähteinä on käytetty erityisesti Liikennevakuutuskeskuksen ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sekä vähemmässä määrin muiden tahojen materiaaleja.
Työ on syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana tehty kvalitatiivinen tutkimus, jossa tietoperustan aineistoja hyödyntäen on etsitty oikeat toimintatavat ja vastaukset erään vakuutusyhtiön asiakaspalvelijoiden vaikeiksi katsomiin tilanteisiin. Tästä vakuutusyhtiön henkilöstön osallisuudesta huolimatta työ on tehty ilman toimeksiantoa. Henkilöstön funktiona työn kannalta oli ainoastaan asettaa työlle ne kysymykset, jonka päälle työtä voitiin lähteä rakentamaan.
Työ käsittelee liikennevakuutusta ja sen erityistilanteita myynnillisestä näkökulmasta jättäen ulos liikennevahinkojen käsittelyn ja korvaustoiminnan. Ajoneuvojen itsensä turvaksi otettavat vapaaehtoiset kaskovakuutukset on niin ikään jätetty työn ulkopuolelle. Työn painopiste on henkilöasiakkaiden liikennevakuuttamisessa, mutta työn sisältöä voidaan käyttää VVH-järjestelmää koskevaa lukua huolimatta myös yritysasiakkaiden palvelemisessa.
Työn tietoperusta pohjautuu pääsääntöisesti alaa koskevaan lainsäädäntöön, eri vakuutusyhtiöiden liikennevakuutusehtoihin sekä asiantuntijahaastatteluun. Lisäksi lähteinä on käytetty erityisesti Liikennevakuutuskeskuksen ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sekä vähemmässä määrin muiden tahojen materiaaleja.
Työ on syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana tehty kvalitatiivinen tutkimus, jossa tietoperustan aineistoja hyödyntäen on etsitty oikeat toimintatavat ja vastaukset erään vakuutusyhtiön asiakaspalvelijoiden vaikeiksi katsomiin tilanteisiin. Tästä vakuutusyhtiön henkilöstön osallisuudesta huolimatta työ on tehty ilman toimeksiantoa. Henkilöstön funktiona työn kannalta oli ainoastaan asettaa työlle ne kysymykset, jonka päälle työtä voitiin lähteä rakentamaan.