PUUTTUMINEN SOSIAALISESSA MEDIASSA TAPAHTUVAAN KOULUKIUSAAMISEEN : TOIMINTAOHJEET PIETARIN SUOMALAISELLE KOULULLE
Hangasmaa, Niina (2016)
Hangasmaa, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244925
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hangasmaa, Niina. Puuttuminen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan koulukiusaamiseen. Toimintaohjeet Pietarin Suomalaiselle koululle.
Kevät 2016, 50 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteiset toimintaohjeet Pietarin Suomalaisen koulun opettajille heidän havaitessaan tai saadessaan tietää jonkun oppilaan joutuneen netissä tapahtuvan kiusaamisen kohteeksi, joka jatkuu koulussa. Kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja saadut vastaukset analysoitiin laadulliseen tutkimukseen liittyvän kirjallisuuden avulla, jonka jälkeen niistä tehtiin yhteenveto. Tämän yhteenvedon sekä KiVa Koulu –oppaan ohjeiden pohjalta laadittiin PSK:lle sopiva toimintaohje, joka toimitetaan koululle opettajien luettavaksi ja mahdollisesti käyttöönotettavaksi. Tavoitteena on että koulun henkilökunta voi muokata laadittuja toimintaohjeita vielä paremmin heidän koulunsa tarpeita vastaaviksi.
Tekemäni opinnäytetyö on kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntävä fenomenografinen toimintatutkimus. Tutkimukseni tuloksista selvisi, että tietoon tulleita Internet-kiusaamisen kohteiksi joutuneita on PSK:ssa vuositasolla muutamia tapauksia.
Asiasanat: toimintaohjeet, KiVa Koulu, fenomenografia, kiusaaminen, nettikiusaaminen
Hangasmaa, Niina. Puuttuminen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan koulukiusaamiseen. Toimintaohjeet Pietarin Suomalaiselle koululle.
Kevät 2016, 50 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteiset toimintaohjeet Pietarin Suomalaisen koulun opettajille heidän havaitessaan tai saadessaan tietää jonkun oppilaan joutuneen netissä tapahtuvan kiusaamisen kohteeksi, joka jatkuu koulussa. Kysymykset lähetettiin sähköpostilla ja saadut vastaukset analysoitiin laadulliseen tutkimukseen liittyvän kirjallisuuden avulla, jonka jälkeen niistä tehtiin yhteenveto. Tämän yhteenvedon sekä KiVa Koulu –oppaan ohjeiden pohjalta laadittiin PSK:lle sopiva toimintaohje, joka toimitetaan koululle opettajien luettavaksi ja mahdollisesti käyttöönotettavaksi. Tavoitteena on että koulun henkilökunta voi muokata laadittuja toimintaohjeita vielä paremmin heidän koulunsa tarpeita vastaaviksi.
Tekemäni opinnäytetyö on kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntävä fenomenografinen toimintatutkimus. Tutkimukseni tuloksista selvisi, että tietoon tulleita Internet-kiusaamisen kohteiksi joutuneita on PSK:ssa vuositasolla muutamia tapauksia.
Asiasanat: toimintaohjeet, KiVa Koulu, fenomenografia, kiusaaminen, nettikiusaaminen