Määrittelydokumentti
Laitila, Anu (2016)
Laitila, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265124
Tiivistelmä
Pääkallo.fi on Suomen suosituin salibandyaiheinen verkkosivusto, joka tavoittaa viikossa noin 30 000 eri lukijaa. Sivustolla on ollut kuitenkin muutamia haasteita: verkkosivuston käytettävyys on ollut huono erityisesti mobiililaitteissa ja Pääkallolla ei ole ollut tunnistettavaa identiteettiä.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda Pääkallolle uusi visuaalinen identiteetti ja tuottaa uusi sivusto, joka palvelee sen käyttäjiä entistä paremmin. Verkkosivuja ilmeuudistuksen tärkein tavoite oli vahvistaa Pääkallon asemaa luotettavana mediabrändinä ja tuoda salibandyn ystäville käytettävyydeltään helppo verkkosivu, joka toimii päätelaitteesta riippumatta. Pääkallolle suunniteltiin yhtenäinen visuaalinen ilme, joka näkyy selkeästi kotisivulla ja Pääkallon sosiaalisen median kanavissa. Ilme mahdollisti myös tuotteistamisen esimerkiksi kuluttajapuolen tuotteisiin, kuten t-paitoihin, tarroihin ja mailoihin.
Uudistusta varten tehtiin määrittelydokumentti, joka toimii pohjana Pääkallo.fi- verkkopalvelun suunnittelussa ja tuotannossa. Määrittelydokumenttia varten kerättiin tieto- ja sivuston analytiikasta, ja aktiivisille käyttäjille tehtiin tutkimus. Pääkallon päätoimittaja osallistui aktiivisesti käyttäjäkokemuksen ja palvelun ominaisuuksien suunnitteluun haastatteluiden ja tehtävien avulla.
Insinöörityönä laadittu dokumentti pyrkii tarjoamaan kattavan pohjatiedon uuteen verkkopalveluun liittyvistä toiveista, suunnitelmista ja mahdollisuuksista sekä palvelun sisällön että toiminnallisuuksien osalta.
Uudistuksen seurauksena verkkopalvelun mobiilikäyttäjien määrä kasvoi asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja Pääkallon sosiaalisen median kanavat Facebook ja Twitter ohjasivat myös entistä enemmän liikennettä sivustolle. Sivusto on saanut uusia lukijoita lähes 10 %. Visuaalinen ilme esiintyy nyt kaikissa Pääkallon kanavissa ja se on helposti tunnistettava.
Insinöörityön tavoitteena oli luoda Pääkallolle uusi visuaalinen identiteetti ja tuottaa uusi sivusto, joka palvelee sen käyttäjiä entistä paremmin. Verkkosivuja ilmeuudistuksen tärkein tavoite oli vahvistaa Pääkallon asemaa luotettavana mediabrändinä ja tuoda salibandyn ystäville käytettävyydeltään helppo verkkosivu, joka toimii päätelaitteesta riippumatta. Pääkallolle suunniteltiin yhtenäinen visuaalinen ilme, joka näkyy selkeästi kotisivulla ja Pääkallon sosiaalisen median kanavissa. Ilme mahdollisti myös tuotteistamisen esimerkiksi kuluttajapuolen tuotteisiin, kuten t-paitoihin, tarroihin ja mailoihin.
Uudistusta varten tehtiin määrittelydokumentti, joka toimii pohjana Pääkallo.fi- verkkopalvelun suunnittelussa ja tuotannossa. Määrittelydokumenttia varten kerättiin tieto- ja sivuston analytiikasta, ja aktiivisille käyttäjille tehtiin tutkimus. Pääkallon päätoimittaja osallistui aktiivisesti käyttäjäkokemuksen ja palvelun ominaisuuksien suunnitteluun haastatteluiden ja tehtävien avulla.
Insinöörityönä laadittu dokumentti pyrkii tarjoamaan kattavan pohjatiedon uuteen verkkopalveluun liittyvistä toiveista, suunnitelmista ja mahdollisuuksista sekä palvelun sisällön että toiminnallisuuksien osalta.
Uudistuksen seurauksena verkkopalvelun mobiilikäyttäjien määrä kasvoi asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja Pääkallon sosiaalisen median kanavat Facebook ja Twitter ohjasivat myös entistä enemmän liikennettä sivustolle. Sivusto on saanut uusia lukijoita lähes 10 %. Visuaalinen ilme esiintyy nyt kaikissa Pääkallon kanavissa ja se on helposti tunnistettava.