YRITYSILMEEN LUOMINEN VALMENNUSALAN YRITYKSELLE
Pilhjerta, Juuso (2016)
Pilhjerta, Juuso
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265120
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään yritysilmeen luomiseen käytännön esimerkkejä hyväksi käyttäen. Erityinen painoarvo on annettu syvälliselle pohdinnalle siitä, mikä yritysilmeen luomisessa on olennaista, miksi yritysilme on niin tärkeä yrityksen kannalta ja onko yritysilmeen luomisessa olemassa niin sanottuja oikeita tai vääriä ratkaisuja.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia eräänlaisena käytännön mallina yritysilmeen luomisesta kaikkine ongelmineen ja niiden synnyttämine oivalluksineen. Tavoitteena olisi, että opinnäytetyön avulla lukijan olisi helpompaa itse välttää tietyt tekemäni virheet ja mahdollisesti aloittaa yritysilmeen luominen loogisessa järjestyksessä. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole paneutua kovinkaan syvälle teknisiin asioihin, kuten käyttämiini ohjelmiin ja niiden ominaisuuksiin vaan pikemminkin valottaa yritysilmeen ideointia ja projektin kulkua eteenpäin, kohti lopullista tuotosta.
Yritysilmeen luomista kuvataan tässä opinnäytetyössä vaihe vaiheelta, visuaalinen elementti kerrallaan aina logon ensimmäisistä versioista lopulliseen graafiseen ohjeistoon. Työ sisältää runsaasti kuvia projektin etenemisestä ja kokeilluista vaihtoehdoista.
Esitellyt työt on tehty loppuvuoden 2015 ja kevään 2016 aikana ja prosessia kuvataan kronologisesti ideointivaiheesta lopulliseen työhön. Tuona aikana yritysilme on kehittynyt pikku hiljaa pisteeseen, jossa se nyt on. Merkittävässä roolissa ovat myös epäonnistumiset ja kokeilut, jotka johtivat lopulliseen tuotteeseen. Yritysilme on erittäin tärkeä aloittavan yrtiyksen kannalta, sillä se toimii tietyllä tapaa yrityksen kasvoina ja tuo ilmi visuaalisesti yrityksen periaatteita, tavoitteita ja toimintamalleja. Kun kyseessä on ihmisläheinen yritys, kuten tässä tapauksessa, on yritysilmeen luomista lähestyttävä sille sopivasta näkökulmasta. Värien, muotojen ja käytettyjen elementtien tulee tukea haluttua ilmettä, jotta yritys herättää oikean mielikuvan katsojassa ja viestii oikeanlaista tunnelmaa.
Opinnäytetyön on tarkoitus toimia eräänlaisena käytännön mallina yritysilmeen luomisesta kaikkine ongelmineen ja niiden synnyttämine oivalluksineen. Tavoitteena olisi, että opinnäytetyön avulla lukijan olisi helpompaa itse välttää tietyt tekemäni virheet ja mahdollisesti aloittaa yritysilmeen luominen loogisessa järjestyksessä. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole paneutua kovinkaan syvälle teknisiin asioihin, kuten käyttämiini ohjelmiin ja niiden ominaisuuksiin vaan pikemminkin valottaa yritysilmeen ideointia ja projektin kulkua eteenpäin, kohti lopullista tuotosta.
Yritysilmeen luomista kuvataan tässä opinnäytetyössä vaihe vaiheelta, visuaalinen elementti kerrallaan aina logon ensimmäisistä versioista lopulliseen graafiseen ohjeistoon. Työ sisältää runsaasti kuvia projektin etenemisestä ja kokeilluista vaihtoehdoista.
Esitellyt työt on tehty loppuvuoden 2015 ja kevään 2016 aikana ja prosessia kuvataan kronologisesti ideointivaiheesta lopulliseen työhön. Tuona aikana yritysilme on kehittynyt pikku hiljaa pisteeseen, jossa se nyt on. Merkittävässä roolissa ovat myös epäonnistumiset ja kokeilut, jotka johtivat lopulliseen tuotteeseen. Yritysilme on erittäin tärkeä aloittavan yrtiyksen kannalta, sillä se toimii tietyllä tapaa yrityksen kasvoina ja tuo ilmi visuaalisesti yrityksen periaatteita, tavoitteita ja toimintamalleja. Kun kyseessä on ihmisläheinen yritys, kuten tässä tapauksessa, on yritysilmeen luomista lähestyttävä sille sopivasta näkökulmasta. Värien, muotojen ja käytettyjen elementtien tulee tukea haluttua ilmettä, jotta yritys herättää oikean mielikuvan katsojassa ja viestii oikeanlaista tunnelmaa.