KESTÄVÄN KEHITYKSEN KASVATUSTA PÄIVÄKODISSA : Toimintatuokioita lapsille
Edis, Lotta (2016)
Edis, Lotta
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265100
Tiivistelmä
Edis, Lotta. Kestävän kehityksen kasvatusta päiväkodissa. Toimintatuokioita lapsille. Helsinki, kevät 2016, 69 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Varhaiskasvatuksella on merkittävä asema lasten kestävää kehitystä edistävien arvojen, asenteiden ja tapojen tukemisessa. Kasvatuksella on tärkeä vaikutus tulevaisuuteen. Tutkimuksissa on todettu, että lapsuuden myönteisten ympäristökokemusten ja aikuisiän ympäristöstä huolehtimisen välillä on selkeä yhteys. Lapselle varhain muodostuneet kestävän kehityksen arvot, asenteet ja tavat kulkevat mukana elämän eri tilanteisiin, ja ne luovat pohjan myöhemmälle ympäristösuhteelle.
Opinnäytetyön työelämätaho oli kunnallinen päiväkoti Länsi-Uudellamaalla. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostui kehittämispainotteisesta produktiosta ja kirjallisesta raportista. Produktiona toteutettiin kolme erilaista kestävän kehityksen toimintatuokiota kahdelle päiväkodin lapsiryhmälle ja ryhmien kasvattajille. Toimintakertoja oli yhteensä kuusi ja toiminta-aika oli kerralla noin puoli tuntia. Ryhmien lapset olivat iältään 3–5-vuotiaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida itse ideoitu produktio.
Toimintatuokioiden aiheet liittyivät kestävän kehityksen kulttuuriseen, ekologiseen ja taloudelliseen ulottuvuuteen. Tuokioiden aiheet olivat matka Brasiliaan, jätteistä huolehtiminen ja kierrätys sekä vesi ja veden säästäminen. Toiminnan tarkoitus oli rikastuttaa lasten kokemusmaailmaa tutustuttamalla heitä kestävän kehityksen eri teemoihin, herätellä päiväkodin kasvattajien ajatuksia kestävän kehityksen kasvatuksesta ja innostaa kasvattajia siten, että he saisivat toteutettujen toimintatuokioiden kautta ideoita kestävän kehityksen toteuttamiseen päiväkodissa. Produktio toteutettiin tammikuussa 2016.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin toiminnassa mukana olleiden päiväkodin kasvattajien täyttämien arviointilomakkeiden ja lasten antaman palautteen avulla. Produktion suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearviointilomakkeella. Palautteiden mukaan produktio oli onnistunut ja tavoite toteutui. Palaute tuokioista oli positiivista. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita tuokioista ja aiheet herättivät ajatuksia lapsissa. Kasvattajien mielestä tuokioiden aiheet olivat tärkeitä ja ajankohtaisia ja toteutustavat mielenkiintoisia. Kasvattajat kertoivat saaneensa uusia ajatuksia ja ideoita käsiteltyjen aiheiden toteuttamiseen. Produktio koettiin päiväkodissa merkittäväksi, koska päiväkoti on suunnittelemassa kestävän kehityksen kasvatusta seuraavalle toimintakaudelle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen määrittelystä, sekä varhaiskasvatusta ohjaavien arvojen ja asiakirjojen, varhaiskasvatuksen oppimisen sisältöalueiden ja lapselle ominaisten toimintatapojen tarkastelusta. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin myös kestävän kehityksen määritelmää, sen neljää eri ulottuvuutta ja kestävän kehityksen kasvatusta sekä esiteltiin kestävän kehityksen kasvatuksen erilaisia toimintamalleja ja hankkeita. Lisäksi esiteltiin opinnäytetyöprosessin eri vaiheet.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Varhaiskasvatuksella on merkittävä asema lasten kestävää kehitystä edistävien arvojen, asenteiden ja tapojen tukemisessa. Kasvatuksella on tärkeä vaikutus tulevaisuuteen. Tutkimuksissa on todettu, että lapsuuden myönteisten ympäristökokemusten ja aikuisiän ympäristöstä huolehtimisen välillä on selkeä yhteys. Lapselle varhain muodostuneet kestävän kehityksen arvot, asenteet ja tavat kulkevat mukana elämän eri tilanteisiin, ja ne luovat pohjan myöhemmälle ympäristösuhteelle.
Opinnäytetyön työelämätaho oli kunnallinen päiväkoti Länsi-Uudellamaalla. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se koostui kehittämispainotteisesta produktiosta ja kirjallisesta raportista. Produktiona toteutettiin kolme erilaista kestävän kehityksen toimintatuokiota kahdelle päiväkodin lapsiryhmälle ja ryhmien kasvattajille. Toimintakertoja oli yhteensä kuusi ja toiminta-aika oli kerralla noin puoli tuntia. Ryhmien lapset olivat iältään 3–5-vuotiaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida itse ideoitu produktio.
Toimintatuokioiden aiheet liittyivät kestävän kehityksen kulttuuriseen, ekologiseen ja taloudelliseen ulottuvuuteen. Tuokioiden aiheet olivat matka Brasiliaan, jätteistä huolehtiminen ja kierrätys sekä vesi ja veden säästäminen. Toiminnan tarkoitus oli rikastuttaa lasten kokemusmaailmaa tutustuttamalla heitä kestävän kehityksen eri teemoihin, herätellä päiväkodin kasvattajien ajatuksia kestävän kehityksen kasvatuksesta ja innostaa kasvattajia siten, että he saisivat toteutettujen toimintatuokioiden kautta ideoita kestävän kehityksen toteuttamiseen päiväkodissa. Produktio toteutettiin tammikuussa 2016.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin toiminnassa mukana olleiden päiväkodin kasvattajien täyttämien arviointilomakkeiden ja lasten antaman palautteen avulla. Produktion suunnittelua ja toteutusta arvioitiin myös itsearviointilomakkeella. Palautteiden mukaan produktio oli onnistunut ja tavoite toteutui. Palaute tuokioista oli positiivista. Lapset olivat kiinnostuneita ja innostuneita tuokioista ja aiheet herättivät ajatuksia lapsissa. Kasvattajien mielestä tuokioiden aiheet olivat tärkeitä ja ajankohtaisia ja toteutustavat mielenkiintoisia. Kasvattajat kertoivat saaneensa uusia ajatuksia ja ideoita käsiteltyjen aiheiden toteuttamiseen. Produktio koettiin päiväkodissa merkittäväksi, koska päiväkoti on suunnittelemassa kestävän kehityksen kasvatusta seuraavalle toimintakaudelle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen määrittelystä, sekä varhaiskasvatusta ohjaavien arvojen ja asiakirjojen, varhaiskasvatuksen oppimisen sisältöalueiden ja lapselle ominaisten toimintatapojen tarkastelusta. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin myös kestävän kehityksen määritelmää, sen neljää eri ulottuvuutta ja kestävän kehityksen kasvatusta sekä esiteltiin kestävän kehityksen kasvatuksen erilaisia toimintamalleja ja hankkeita. Lisäksi esiteltiin opinnäytetyöprosessin eri vaiheet.