Pedagogic Approach to Services for Children : Case: Finnish Aviation Museum
Einamo, Veera (2016)
Einamo, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254994
Tiivistelmä
Pedagogiset museopalvelut lapsille.
Tapaustutkimus: Suomen Ilmailumuseo
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia minkälaisia palveluita lapset ja lapsiperheet toivovat Suomen Ilmailumuseolta ja kuinka museon tulisi kehittää pedagogisia palveluita. Opinnäytetyö on tehty Suomen Ilmailumuseon toimeksiantona.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosio käsittelee keskeisiä aiheita, kuten Suomen Ilmailumuseota, museopedagogiikkaa, palveluita lapsille ja lapsiperheille museoissa Suomessa sekä palveluiden kehittämistä ja hallinnointia. Tutkimus koostuu sekä kvalitatiivisestä että kvantitatiivisesta osuudesta. Ensimmäinen osa analysoi valmista aineistoa, joka on kerätty asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kyselyn toteutti Suomen Ilmailumuseo ja aineistoa kerättiin joulukuulta 2013 elokuulle 2014. Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Toinen ja kolmas osio sisältävät kahden eri ryhmähaastattelun tuottaman tiedon analysointia. Ensimmäinen haastattelu tehtiin kahtena ajankohtana, joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014. Näihin kahteen haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän museon asiakasta. Toisen ryhmähaastattelun suoritti opinnäytetyön tekijä. Siihen osallistui kolme museon työntekijää eri osastoilta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan Suomen Ilmailumuseon asiakkaat ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä museon palveluihin. Tästä huolimatta ilmenee kehityskohteita, joita museon tulisi huomioida. Asiakkaat haluavat näyttelyihin lisää interaktiivisia, käsin kosketeltavia ja elämyksellisiä elementtejä. Museon tulisi tarjota asiakkailleen syvällisimpiä ja henkilökohtaisempia asiakaskokemuksia. Lisäksi asiakkaat toivovat voivansa osallistua museon toimintaan enemmän. Havainnollistava, sivustakatsojan rooli koetaan olevan osa mennyttä museomaailmaa. Asiakkaiden mukaan Suomen Ilmailumuseon tulisi tarjota enemmän sisältöä ja palveluita lapsille. Edellä mainittujen kehityskohtien lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että museon tulisi panostaa näyttelyidensä rakenteeseen, ulkonäköön, viihtyvyyteen ja informatiivisuuteen.
Museon henkilökunnan haastattelun mukaan he ovat jossain määrin tietoisia kyseisistä kehityskohteista. Suurimpana haasteena on riittävien resurssien löytäminen ja jakaminen. Museo suunnittelee tällä hetkellä uusia toimitiloja, minkä vuoksi nykyisten näyttelytilojen ja palveluiden laajempi kehittäminen ei ole perusteltua. Kuten museoalalla on yleistä, Suomen ilmailumuseolla on käytössään vain rajallisesti taloudellisesti resursseja, ja se joutuu usein tinkimään palveluiden tuottamisesta. Tästä huolimatta, tutkimustiedon perusteella museon tulisi painottaa positiivisten ja mieleenpainuvien asiakaskokemusten luomiseen turvatakseen taloudellisen varmuuden tulevaisuudessa. Museon tulisi erityisesti keskittyä lapsiperheisiin, sillä he ovat tulevaisuuden asiakkaita. Lisäksi he ovat usein niitä, jotka tuovat koko perheen museoon.
Tapaustutkimus: Suomen Ilmailumuseo
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia minkälaisia palveluita lapset ja lapsiperheet toivovat Suomen Ilmailumuseolta ja kuinka museon tulisi kehittää pedagogisia palveluita. Opinnäytetyö on tehty Suomen Ilmailumuseon toimeksiantona.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosio käsittelee keskeisiä aiheita, kuten Suomen Ilmailumuseota, museopedagogiikkaa, palveluita lapsille ja lapsiperheille museoissa Suomessa sekä palveluiden kehittämistä ja hallinnointia. Tutkimus koostuu sekä kvalitatiivisestä että kvantitatiivisesta osuudesta. Ensimmäinen osa analysoi valmista aineistoa, joka on kerätty asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kyselyn toteutti Suomen Ilmailumuseo ja aineistoa kerättiin joulukuulta 2013 elokuulle 2014. Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Toinen ja kolmas osio sisältävät kahden eri ryhmähaastattelun tuottaman tiedon analysointia. Ensimmäinen haastattelu tehtiin kahtena ajankohtana, joulukuussa 2013 ja tammikuussa 2014. Näihin kahteen haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän museon asiakasta. Toisen ryhmähaastattelun suoritti opinnäytetyön tekijä. Siihen osallistui kolme museon työntekijää eri osastoilta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan Suomen Ilmailumuseon asiakkaat ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä museon palveluihin. Tästä huolimatta ilmenee kehityskohteita, joita museon tulisi huomioida. Asiakkaat haluavat näyttelyihin lisää interaktiivisia, käsin kosketeltavia ja elämyksellisiä elementtejä. Museon tulisi tarjota asiakkailleen syvällisimpiä ja henkilökohtaisempia asiakaskokemuksia. Lisäksi asiakkaat toivovat voivansa osallistua museon toimintaan enemmän. Havainnollistava, sivustakatsojan rooli koetaan olevan osa mennyttä museomaailmaa. Asiakkaiden mukaan Suomen Ilmailumuseon tulisi tarjota enemmän sisältöä ja palveluita lapsille. Edellä mainittujen kehityskohtien lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että museon tulisi panostaa näyttelyidensä rakenteeseen, ulkonäköön, viihtyvyyteen ja informatiivisuuteen.
Museon henkilökunnan haastattelun mukaan he ovat jossain määrin tietoisia kyseisistä kehityskohteista. Suurimpana haasteena on riittävien resurssien löytäminen ja jakaminen. Museo suunnittelee tällä hetkellä uusia toimitiloja, minkä vuoksi nykyisten näyttelytilojen ja palveluiden laajempi kehittäminen ei ole perusteltua. Kuten museoalalla on yleistä, Suomen ilmailumuseolla on käytössään vain rajallisesti taloudellisesti resursseja, ja se joutuu usein tinkimään palveluiden tuottamisesta. Tästä huolimatta, tutkimustiedon perusteella museon tulisi painottaa positiivisten ja mieleenpainuvien asiakaskokemusten luomiseen turvatakseen taloudellisen varmuuden tulevaisuudessa. Museon tulisi erityisesti keskittyä lapsiperheisiin, sillä he ovat tulevaisuuden asiakkaita. Lisäksi he ovat usein niitä, jotka tuovat koko perheen museoon.