Asiakkaana Mielitiimissä
Koivuranta, Laura (2016)
Koivuranta, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275185
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Mielitiimille ja se on määrällinen ja laadullinen. Tavoitteena on edistää Mielitiimin palveluiden saatavuutta ja laatua. Tarkoituksena on kuvata asiakkuuden kulkuprosessi ja asiakkaiden kokemukset prosessista. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin ”millainen Mielitiimin asiakkuuden prosessi on?” ja ”miten Mielitiimin asiakkaat ovat kokeneet asiakkuuden prosessin?”
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat avoin haastattelu ja määrällinen asiakaskysely. Haastatteluaineisto on kerätty vuosien 2015-2016 aikana haastattelemalla Mielitiimin vastaavaa sairaanhoitajaa sekä Rovaniemen kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikköä. Määrällinen asiakaskysely on toteutettu Mielitiimissä vuoden 2015 lopulla. Kyselyaineisto koostuu 41 vastauksesta.
Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Kyselyaineisto on analysoity SPSS- ohjelmalla. Kyselyn avoimet vastaukset ja asiakkaiden ajatukset Mielitiimin toiminnasta on analysoitu sisällönanalyysin avulla käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että haastatteluista saatujen tulosten perusteella Mielitiimin asiakkuuden prosessi etenee sujuvasti ja asiakasystävällisesti. Asiakaskyselyn tulosten perusteella Mielitiimin asiakkaat ovat olleet suurimmaksi osaksi tyytyväisiä Mielitiimin toimintaan.
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät ovat avoin haastattelu ja määrällinen asiakaskysely. Haastatteluaineisto on kerätty vuosien 2015-2016 aikana haastattelemalla Mielitiimin vastaavaa sairaanhoitajaa sekä Rovaniemen kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikköä. Määrällinen asiakaskysely on toteutettu Mielitiimissä vuoden 2015 lopulla. Kyselyaineisto koostuu 41 vastauksesta.
Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Kyselyaineisto on analysoity SPSS- ohjelmalla. Kyselyn avoimet vastaukset ja asiakkaiden ajatukset Mielitiimin toiminnasta on analysoitu sisällönanalyysin avulla käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että haastatteluista saatujen tulosten perusteella Mielitiimin asiakkuuden prosessi etenee sujuvasti ja asiakasystävällisesti. Asiakaskyselyn tulosten perusteella Mielitiimin asiakkaat ovat olleet suurimmaksi osaksi tyytyväisiä Mielitiimin toimintaan.