Lentoasemampäristön vaikutus työmaasuunnitteluun Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennuksessa
Eriksson, Ville (2016)
Eriksson, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275140
Tiivistelmä
Helsinki-Vantaan lentoasema on ottamassa isomman jalansijan kansainvälisenä vaihtoliikenteen keskuksena. Lentoasemalla on alkanut syksyllä 2015 projekti, jossa vaihtoliikenteen
matkustajakapasiteetin lisäämiseksi Lemminkäinen Talo Oy rakentaa lentoaseman Non-Schengen-terminaalin laajennuksen. Laajennus kattaa lisää lentokonepaikkoja, erillisen
bussiterminaalin, Plazan, matkustajien erottelun tilat, matkatavaroiden kuljetinjärjestelmä, rajatarkastuspisteet sekä muut kaupalliset ja tekniset tilat. Lentoaseman kehitysohjelma sisältää myös asematason uudistustöitä, joita tekevät asematason allianssiurakoitsijat.
Terminaaleja rakennetaan useassa vaiheessa, sillä lento- sekä matkustajaliikenteen tulee toimia häiriöttä koko rakennusajan. Erityisen Lentoasemaympäristön takia myös työmaasuunnittelu yhdessä asematason allianssiurakoitsijoiden kanssa on monivaiheista ja vaatii paljon ennakkosuunnittelua ja yhteensovitusta.
Insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa lentoasemalentoasemaympäristön vaikutus ja sen asettamat rajoitukset työmaasuunnitteluun. Työ rajattiin koskemaan Plazan maanrakennus- ja perustusvaiheen työmaa-alueiden muodostamista sekä liikenteen ja logistiikan järjestämistä
alueelle. Tutkimusta varten haastateltiin projektin eri osapuolia, tutkittiin tehtyjä ehdotussuunnitelmia ja tehtiin omia havaintoja.
Insinöörityössä esitetään Plazan työmaa-alueen rajaaminen maanrakennus- ja perustusvaiheessa, olemassa olevan terminaalin ja Plazan työmaan välisten suojaseinien sijainnit
kahdessa vaihtoehtoisessa toteuttamismallissa, ajoneuvo- ja henkilöliikenteen kulkureitit ja porttijärjestelyt työmaalle sekä maansiirtokoneiden kulkureitit työmaan ja läjitysalueen välillä turvavalvotulla alueella.
Toimiva työmaasuunnitelma edellyttää logistiikan, aikataulutuksen sekä etenkin turvallisuustekijöiden
yhteensovittamista. Erityistä huomiota on kiinnitettävä turvavalvotun ja likaisen alueen pitämiseen erillään, lentoaseman liikennettä häiritsemättömään ja toimivaan
logistiikkaan, yhteistyöhön asematasotöiden kanssa sekä matkustajien asiakastyytyväisyyteen. Hyvällä työmaasuunnittelulla on myös suora vaikutus kustannuksiin. Insinöörityö toimii pohjatyönä Plazan runkovaiheen työmaasuunnitelmalle.
matkustajakapasiteetin lisäämiseksi Lemminkäinen Talo Oy rakentaa lentoaseman Non-Schengen-terminaalin laajennuksen. Laajennus kattaa lisää lentokonepaikkoja, erillisen
bussiterminaalin, Plazan, matkustajien erottelun tilat, matkatavaroiden kuljetinjärjestelmä, rajatarkastuspisteet sekä muut kaupalliset ja tekniset tilat. Lentoaseman kehitysohjelma sisältää myös asematason uudistustöitä, joita tekevät asematason allianssiurakoitsijat.
Terminaaleja rakennetaan useassa vaiheessa, sillä lento- sekä matkustajaliikenteen tulee toimia häiriöttä koko rakennusajan. Erityisen Lentoasemaympäristön takia myös työmaasuunnittelu yhdessä asematason allianssiurakoitsijoiden kanssa on monivaiheista ja vaatii paljon ennakkosuunnittelua ja yhteensovitusta.
Insinöörityön tavoitteena oli kartoittaa lentoasemalentoasemaympäristön vaikutus ja sen asettamat rajoitukset työmaasuunnitteluun. Työ rajattiin koskemaan Plazan maanrakennus- ja perustusvaiheen työmaa-alueiden muodostamista sekä liikenteen ja logistiikan järjestämistä
alueelle. Tutkimusta varten haastateltiin projektin eri osapuolia, tutkittiin tehtyjä ehdotussuunnitelmia ja tehtiin omia havaintoja.
Insinöörityössä esitetään Plazan työmaa-alueen rajaaminen maanrakennus- ja perustusvaiheessa, olemassa olevan terminaalin ja Plazan työmaan välisten suojaseinien sijainnit
kahdessa vaihtoehtoisessa toteuttamismallissa, ajoneuvo- ja henkilöliikenteen kulkureitit ja porttijärjestelyt työmaalle sekä maansiirtokoneiden kulkureitit työmaan ja läjitysalueen välillä turvavalvotulla alueella.
Toimiva työmaasuunnitelma edellyttää logistiikan, aikataulutuksen sekä etenkin turvallisuustekijöiden
yhteensovittamista. Erityistä huomiota on kiinnitettävä turvavalvotun ja likaisen alueen pitämiseen erillään, lentoaseman liikennettä häiritsemättömään ja toimivaan
logistiikkaan, yhteistyöhön asematasotöiden kanssa sekä matkustajien asiakastyytyväisyyteen. Hyvällä työmaasuunnittelulla on myös suora vaikutus kustannuksiin. Insinöörityö toimii pohjatyönä Plazan runkovaiheen työmaasuunnitelmalle.