Osallisuus peruskoulussa : oppilaiden kokemuksia osallisuudesta
Kurkinen, Aija (2016)
Kurkinen, Aija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275233
Tiivistelmä
Osallisuudesta on puhuttu pitkään. Tutkimukset osoittavat, että nuoret haluavat vaikuttaa, mutta eivät pysty vaikuttamaan osallisuutta lisääviin rakenteisiin. Näitä rakenteita ovat muun muassa lainsäädäntö, suunnitelmat, henkilöstö ja riittävät resurssit. Hyvät rakenteet ja riittävät resurssit eivät yksinään riitä, vaan tarvitaan sitoutumista yhteisten asioiden paran-tamiseen. Osallisuus ei myöskään toteudu ilman lapsen tai nuoren kokemusta kohdatuksi ja kuulluksi tulemisesta. Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki sekä perusopetuksen opetussuunnitelma painottavat oppilaan osallisuutta. Ne korostavat koulun roolia jokaisen oppilaan osallisuuden vahvistajana ja opettajat voivat edistää osallisuutta osallistavien menetelmien avulla.
Opinnäytetyön aihe on nuorten osallisuus peruskoulussa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia osallisuudesta ja millä keinoin heitä on osallistettu koulussa. Tutkimuksen aineisto koostuu Aurinkovuoren koulun kuudes luokkalaisten lomakehaastatteluista. Tutkimuksen taustalla on osallisuuden teoria ja osallisuuden tasot. Tutkimuksen aineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaat yhdistävät osallisuuden osallistumiseen. Osallisuuden oppilaat kokivat osaksi koulun arkea, toiminnassa mukana olemisena ja osallistumisena sekä mahdollisuutena olla mukana päätöksenteossa. Koulussa olevia osallistavia menetelmiä oli oppilaiden haastavaa liittää osallisuuden kokemuksiksi. Osallisuus koettiin tärkeäksi ja liitettiin pääsääntöisesti mielipiteen ilmaisuun ja kivaan kouluun ja oppimisympäristöön.
Osallistavien menetelmien tuominen osaksi koulun arkea on tärkeää. Oppilaskunta toiminta ei ole riittävää osallisuuden vahvistamiselle, koska kaikki eivät halua olla mukana. Osallisuuden käsitteen avaaminen, osallistavien menetelmien ja niiden liittäminen arjen toimintaan toisi nuorille käsityksen sen merkityksestä heidän omaan elämään ja siinä tarvittaviin taitoihin.
Opinnäytetyön aihe on nuorten osallisuus peruskoulussa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia osallisuudesta ja millä keinoin heitä on osallistettu koulussa. Tutkimuksen aineisto koostuu Aurinkovuoren koulun kuudes luokkalaisten lomakehaastatteluista. Tutkimuksen taustalla on osallisuuden teoria ja osallisuuden tasot. Tutkimuksen aineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaat yhdistävät osallisuuden osallistumiseen. Osallisuuden oppilaat kokivat osaksi koulun arkea, toiminnassa mukana olemisena ja osallistumisena sekä mahdollisuutena olla mukana päätöksenteossa. Koulussa olevia osallistavia menetelmiä oli oppilaiden haastavaa liittää osallisuuden kokemuksiksi. Osallisuus koettiin tärkeäksi ja liitettiin pääsääntöisesti mielipiteen ilmaisuun ja kivaan kouluun ja oppimisympäristöön.
Osallistavien menetelmien tuominen osaksi koulun arkea on tärkeää. Oppilaskunta toiminta ei ole riittävää osallisuuden vahvistamiselle, koska kaikki eivät halua olla mukana. Osallisuuden käsitteen avaaminen, osallistavien menetelmien ja niiden liittäminen arjen toimintaan toisi nuorille käsityksen sen merkityksestä heidän omaan elämään ja siinä tarvittaviin taitoihin.