Viito mun kanssa : Oppimateriaalin valmistaminen viittomien oppimiseen Vaasan ammattiopistolle sosiaali- ja terveysalan koulutukseen
Salminen, Anniina (2016)
Salminen, Anniina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa itseopiskeltava oppimateriaali viittomien oppimiseen Vaasan ammattiopistolle sosiaali- ja terveysalan koulutukseen. Kohderyhmänä olivat lasten ja nuorten hoito ja kasvatus osaamisalan valinneet lähihoitajaopiskelijat. Pitkäaikaisena tavoitteena oli herättää kiinnostus viittomakommunikaatioon ja sen merkitykseen lähihoitajien työympäristöissä. Erilaisten kommunikaatiotaitojen hallitseminen lähihoitajan työssä on merkittävää, sillä ihmisläheisessä työssä asiakkaiden tai potilaiden kohtaaminen ja vuorovaikutustaidot ovat ensisijaisen tärkeitä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja koostui produktista sekä raportista. Produktina tuotettiin verkkopohjainen Viito mun kanssa- oppimateriaali, jonka avulla voidaan opetella päiväkodin päivärytmi sekä näissä toimintatilanteissa tarvittavia tukiviittomia. Oppimateriaalissa on kuusi eri toimintatilannetta omina kokonaisuuksinaan. Jokaisessa kokonaisuudessa on loru tekstinä, tukiviitottuna videona sekä viittomakuvat. Materiaalia voidaan vastaanottaa eri aistein; tekstiä lukemalla, videota katsomalla ja kuuntelemalla sekä viittomakuvia katsomalla. Oppimateriaalin sanasto kerättiin havainnoimalla päiväkodin arkisia toimintatilanteita. Oppimateriaalin hyödyllisyyden perustana voitiin nähdä materiaalin monikanavaisuus, joka voi auttaa ja helpottaa oppimaan viittomia itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportin teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaali- ja terveysalan koulutusta, puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä verkko-oppimista. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä kuvattiin tarkemmin vain viittomakommunikaatiota.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt oppimateriaali jää Vaasan ammattiopiston opettajien käyttöön. Sitä voidaan käyttää oppitunneilla tukiviittomien oppimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää sosiaali- ja terveysalan koulutusta monipuoliseen kommunikaatiotaitojen opetukseen. Jatkotyöskentelyideana voisi olla viittomamateriaalin valmistaminen päiväkodin toimintatuokioihin ja paneutua niihin laajemmin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja koostui produktista sekä raportista. Produktina tuotettiin verkkopohjainen Viito mun kanssa- oppimateriaali, jonka avulla voidaan opetella päiväkodin päivärytmi sekä näissä toimintatilanteissa tarvittavia tukiviittomia. Oppimateriaalissa on kuusi eri toimintatilannetta omina kokonaisuuksinaan. Jokaisessa kokonaisuudessa on loru tekstinä, tukiviitottuna videona sekä viittomakuvat. Materiaalia voidaan vastaanottaa eri aistein; tekstiä lukemalla, videota katsomalla ja kuuntelemalla sekä viittomakuvia katsomalla. Oppimateriaalin sanasto kerättiin havainnoimalla päiväkodin arkisia toimintatilanteita. Oppimateriaalin hyödyllisyyden perustana voitiin nähdä materiaalin monikanavaisuus, joka voi auttaa ja helpottaa oppimaan viittomia itsenäisesti.
Opinnäytetyön raportin teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaali- ja terveysalan koulutusta, puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä sekä verkko-oppimista. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä kuvattiin tarkemmin vain viittomakommunikaatiota.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt oppimateriaali jää Vaasan ammattiopiston opettajien käyttöön. Sitä voidaan käyttää oppitunneilla tukiviittomien oppimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää sosiaali- ja terveysalan koulutusta monipuoliseen kommunikaatiotaitojen opetukseen. Jatkotyöskentelyideana voisi olla viittomamateriaalin valmistaminen päiväkodin toimintatuokioihin ja paneutua niihin laajemmin.