Punkista tangoksi : Esimerkkejä yleisimmistä sovitustekniikoista käytännössä
Montiel, Irma (2016)
Lataukset:
Montiel, Irma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285403
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään musiikin sovittamista, lupa-asioita, soitinoppia ja musiikin teoriaa. Erityisen tarkastelun kohteena ovat punk- ja tangomusiikki. Niiden tyylipiirteitä vertaillaan keskenään ja käydään läpi molempien musiikkityylien historiaa, tavallisimpia aiheita, mahdollisia kokoonpanoja, soitinten rooleja ja teoriapohjaisia asioita.
Työssä käsiteltävät lupa-asiat koskevat musiikin käyttöön ja esittämiseen tarvittavia lupia. Soitinoppiosuudessa käsitellään perinteisiä klassisen musiikin orkesterisoittimia sekä punkiin ja tangoon olennaisesti kuuluvia soittimia ja laulua. Lisäksi pohditaan soitinten yhteensopivuuksia ja äänenkuljetuksellisia asioita.
Musiikin sovittamista käsitellään sanallisesti ja erilaisin nuottiesimerkein. Lisäksi esitetään pohdintoja mahdollisista ongelmatilanteista ja huomioita teoria-asioista. Opinnäytetyö
sisältää myös punkkappaleesta sovitetun tangon partituurina ja soivana versiona.
Työssä käsiteltävät lupa-asiat koskevat musiikin käyttöön ja esittämiseen tarvittavia lupia. Soitinoppiosuudessa käsitellään perinteisiä klassisen musiikin orkesterisoittimia sekä punkiin ja tangoon olennaisesti kuuluvia soittimia ja laulua. Lisäksi pohditaan soitinten yhteensopivuuksia ja äänenkuljetuksellisia asioita.
Musiikin sovittamista käsitellään sanallisesti ja erilaisin nuottiesimerkein. Lisäksi esitetään pohdintoja mahdollisista ongelmatilanteista ja huomioita teoria-asioista. Opinnäytetyö
sisältää myös punkkappaleesta sovitetun tangon partituurina ja soivana versiona.