Rejektijauhimen terien vaurioitumisen tutkiminen
Rönkä, Antti (2005)
Rönkä, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242498
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin UPM, Kajaanin tehtaalle. Työssä tutkittiin rejektijauhinta, joka sijaitsee
tehtaan SC-hiomossa. SC-hiomossa valmistetaan massaa PK2:n tarpeisiin, joka valmistaa
massasta aikakausilehtipaperia. Jauhimella jauhetaan rejektiä, jonka jauhatus parantaa
paperin ominaisuuksia.
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, mistä rejektijauhimen terien väliin ajautunut irtometalli
oli peräisin ja miten irtometallin joutuminen jauhinten terien väliin pystyttäisiin
estämään tulevaisuudessa.
Työssä analysoitiin terämateriaalin ja irtometallin koostumuksia ja tehtiin sen pohjalta
parannusehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi. Työ sisältää muutamia
ratkaisuvaihtoehtoja ongelmaan ja antaa selkeän kuvan, siitä mitä asian korjaamiseksi
tulee tehdä. Työssä selvisi, että irtometalli on todennäköisesti peräisin jauhimen
roottoripuolen keskuslevyn siivekkeistä. Keskuslevyn siivekkeiden päihin suunniteltiin
kartiomaiset reiät kavitaatioilmiön estämiseksi. Kavitaatioilmiötä aiheuttaa paineen
vaihtelu.
tehtaan SC-hiomossa. SC-hiomossa valmistetaan massaa PK2:n tarpeisiin, joka valmistaa
massasta aikakausilehtipaperia. Jauhimella jauhetaan rejektiä, jonka jauhatus parantaa
paperin ominaisuuksia.
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää, mistä rejektijauhimen terien väliin ajautunut irtometalli
oli peräisin ja miten irtometallin joutuminen jauhinten terien väliin pystyttäisiin
estämään tulevaisuudessa.
Työssä analysoitiin terämateriaalin ja irtometallin koostumuksia ja tehtiin sen pohjalta
parannusehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi. Työ sisältää muutamia
ratkaisuvaihtoehtoja ongelmaan ja antaa selkeän kuvan, siitä mitä asian korjaamiseksi
tulee tehdä. Työssä selvisi, että irtometalli on todennäköisesti peräisin jauhimen
roottoripuolen keskuslevyn siivekkeistä. Keskuslevyn siivekkeiden päihin suunniteltiin
kartiomaiset reiät kavitaatioilmiön estämiseksi. Kavitaatioilmiötä aiheuttaa paineen
vaihtelu.