Jälkipuinnin tärkeys simulaatio-oppimisessa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Jalonen, Jouni; Kamu, Saana; Kilpinen, Minta-Melina (2016)
Jalonen, Jouni
Kamu, Saana
Kilpinen, Minta-Melina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305675
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme on tarkoituksena tuoda esille jälkipuinnin tärkeys simulaatio-oppimisessa terveydenhuollon opiskelijoiden ja ammattilaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön aihe rajattiin jälkipuintiin, koska oppimista tapahtuu jatkuvasti eri potilastilanteiden muuttuessa ja se on yleistettävissä tilanteisiin, josta koemme olevan hyötyä ammatillisen kasvun lisääntyessä. Opinnäytetyö toteutetaan integroivalla kirjallisuuskatsauksella. Käytämme sekä suomen- että englanninkielistä tutkimusaineistoa. Analyysimenetelmänä käytetään induktiivista sisällönanalyysia, jonka avulla esittelemme tutkimuksen tulokset.
Tutkimuskysymyksemme ovat: 1) Miksi simulaatio-opetuksen jälkipuinti on tärkeää? 2) Millaisia asioita terveydenhuollonopiskelijat- ja ammattilaiset kokevat oppivansa jälkipuinnin avulla? 3) Millaiset tekijät edistävät onnistunutta jälkipuintia? Ensimmäinen tutkimuskysymys muodostaa kolmen keskeisen teeman; opitun teorian ymmärtäminen ja soveltaminen hoitotilanteisiin, jälkipuinnin merkitys tietotaitoon ja vuorovaikutus ja reflektointi. Toisen tutkimuskysymyksen tuloksissa nähdään kuinka vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojen merkitys terveydenhuollonopiskelijoiden- ja ammattilaisten kokemuksista korostuu. Viimeisen tutkimuskysymyksen tuloksissa huomataan kuinka varsinkin jälkipuinnin hyvin suunniteltu rakenne on monisyinen ja tärkeä. Tässä tulee esille myös simulaatiotilanteen ohjaajan ammattitaidon tärkeys.
Tutkimuskysymyksemme ovat: 1) Miksi simulaatio-opetuksen jälkipuinti on tärkeää? 2) Millaisia asioita terveydenhuollonopiskelijat- ja ammattilaiset kokevat oppivansa jälkipuinnin avulla? 3) Millaiset tekijät edistävät onnistunutta jälkipuintia? Ensimmäinen tutkimuskysymys muodostaa kolmen keskeisen teeman; opitun teorian ymmärtäminen ja soveltaminen hoitotilanteisiin, jälkipuinnin merkitys tietotaitoon ja vuorovaikutus ja reflektointi. Toisen tutkimuskysymyksen tuloksissa nähdään kuinka vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojen merkitys terveydenhuollonopiskelijoiden- ja ammattilaisten kokemuksista korostuu. Viimeisen tutkimuskysymyksen tuloksissa huomataan kuinka varsinkin jälkipuinnin hyvin suunniteltu rakenne on monisyinen ja tärkeä. Tässä tulee esille myös simulaatiotilanteen ohjaajan ammattitaidon tärkeys.