Kohti monipuolisempaa markkinointiviestintää : Tanssin talo
Timonen, Tiina-Maria (2016)
Timonen, Tiina-Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295512
Tiivistelmä
Suomalainen tanssin kenttä on monipuolinen ja laaja. Helsinkiin rakennettava uusi Tanssin talo tulee olemaan uudenlainen toimija kulttuurikentällä, joka yhdistää eri tanssinlajit ja tekijät. Tanssi ja Tanssin talo kilpailevat yleisöistä ja ihmisten vapaa-ajasta monien eri tekijöiden kanssa ja tulevaisuuden haasteena on täyttää katsomot ja löytää tanssille uusia yleisöjä. Viestinnällä ja markkinoinnilla on tässä tehtävässä merkittävä rooli.
Työni käsittelee ja tarkastelee tanssin kentän markkinointia ja viestintää. Käyn läpi Tanssin talon viestintää ja työkaluja sekä yleisesti kulttuurikentän markkinointiviestintää. Pohdin sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia, sisältömarkkinointia sekä tulevaisuuden markkinointiviestintää.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia työntilaajan Tanssin talon markkinointiviestintään. Tämän lisäksi työssäni kartoitan kuinka kulttuuritoimijat markkinoivat ja viestivät tänä päivänä.
Menetelminä käytin haastatteluita ja benchmarkingia. Haastattelin sekä kulttuurikentän toimijoita että markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita. Benchmarking kohteiksi valikoitui Suomen Kansallisooppera ja baletti sekä Helsingin Kaupunginorkesteri. Kehittämistyöni tueksi luin paljon kirjallisuutta, erilaisia selvityksiä ja tutkimuksia.
Aineiston avulla tuotin työntilaajalle tulevaan markkinointistrategian suunnitelman pohjaksi ”kymmenen askelta kohti parempaa markkinointiviestintää” –ohjeistuksen. Tämän lisäksi tuotin uusia markkinointi-ideoita joiden avulla Tanssin talosta tehdään entistä tunnetumpi suuren yleisön tietoisuudessa.
Työni käsittelee ja tarkastelee tanssin kentän markkinointia ja viestintää. Käyn läpi Tanssin talon viestintää ja työkaluja sekä yleisesti kulttuurikentän markkinointiviestintää. Pohdin sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia, sisältömarkkinointia sekä tulevaisuuden markkinointiviestintää.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia työntilaajan Tanssin talon markkinointiviestintään. Tämän lisäksi työssäni kartoitan kuinka kulttuuritoimijat markkinoivat ja viestivät tänä päivänä.
Menetelminä käytin haastatteluita ja benchmarkingia. Haastattelin sekä kulttuurikentän toimijoita että markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita. Benchmarking kohteiksi valikoitui Suomen Kansallisooppera ja baletti sekä Helsingin Kaupunginorkesteri. Kehittämistyöni tueksi luin paljon kirjallisuutta, erilaisia selvityksiä ja tutkimuksia.
Aineiston avulla tuotin työntilaajalle tulevaan markkinointistrategian suunnitelman pohjaksi ”kymmenen askelta kohti parempaa markkinointiviestintää” –ohjeistuksen. Tämän lisäksi tuotin uusia markkinointi-ideoita joiden avulla Tanssin talosta tehdään entistä tunnetumpi suuren yleisön tietoisuudessa.