Multimedian nykypotentiaali yritysten verkkomainonnassa
Kaipiainen, Mitja; Kulju, Jouni (2009)
Kaipiainen, Mitja
Kulju, Jouni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181343
Tiivistelmä
Verkkopohjainen mainonta on kasvanut rajusti internetin kehityksen myötä, jonka johdosta yritykset laajentavat markkinoitaan keskitetysti sinne, missä potentiaalisia kuluttajia on. Kasvavat suoritintehot ja keskusmuistikapasiteetit sekä paisuvat verkkoyhteydet tarjoavat hyvät puitteet toistaa varta vasten niille suunniteltuja flash-sovelluksia ja -sivustoja. Koska asiakkaiden mieltymykset tulevat aina eroamaan toisistaan, markkinat voidaan profiloida pienemmälle asiakaskunnalle, jolloin markkinoinnin vaikutus heidän keskuudessaan korostuu.
Tämän opinnäytetyö esittelee high-end käyttäjille profiloidun flash-verkkosivun, joka hyödyntää tuoretta lähestymistapaa markkinointiin ja teemasidonnaisen kokonaisuuden luontiin. Tavoitteenamme oli tehdä visuaalisesti näyttävä flash-presentaatio joka yhdistää 3D-grafiikkaa, bittikartta- ja vektorigrafiikkaa sekä Parallax Scrolling -tekniikan syyysvaikutelmaa.
Suurin projektia vaikeuttanut tekijä oli allekirjoittaneiden vähäinen tietämys ActionScript 3 -skriptikielestä. Parallax Scrollingin skriptaus työhön vaatii kokemusta, jotta osaisi määritellä sen vaatimat komentosarjat ja hienosäätömahdollisuudet. Meidän tuli myös pohtia grafiikan eri kuvaformaatteja, sillä kuvien häviöllinen pakkaus tai vajaat läpinäkyvyysominaisuudet asettaisivat lisäesteitä projektin läpiviennille. Koemme silti onnistuneemme opinnäytetyössämme varsinkin niillä osa-alueilla, joita pidimme alusta asti tärkeinä. Saimme luotua nykytrendien mukaisesti edukseen erottuvan tuoreen kokonaisuuden. Multimedian koko nykypotentiaalia on mahdoton määrittää, niin rajattomat ovat sen tänä päivänä suomat mahdollisuudet. Tämä työ on pelkkä pintaraapaisu, joka toivottavasti sytyttää kipinän lähteä rikkomaan rajoja ja luomaan oikeasti innovatiivisia, uusia ideoita verkkomainonnan laajaan kirjoon.
Asiasanat
verkkomainonta, profilointi, ActionScript, 3D-grafiikka
Tämän opinnäytetyö esittelee high-end käyttäjille profiloidun flash-verkkosivun, joka hyödyntää tuoretta lähestymistapaa markkinointiin ja teemasidonnaisen kokonaisuuden luontiin. Tavoitteenamme oli tehdä visuaalisesti näyttävä flash-presentaatio joka yhdistää 3D-grafiikkaa, bittikartta- ja vektorigrafiikkaa sekä Parallax Scrolling -tekniikan syyysvaikutelmaa.
Suurin projektia vaikeuttanut tekijä oli allekirjoittaneiden vähäinen tietämys ActionScript 3 -skriptikielestä. Parallax Scrollingin skriptaus työhön vaatii kokemusta, jotta osaisi määritellä sen vaatimat komentosarjat ja hienosäätömahdollisuudet. Meidän tuli myös pohtia grafiikan eri kuvaformaatteja, sillä kuvien häviöllinen pakkaus tai vajaat läpinäkyvyysominaisuudet asettaisivat lisäesteitä projektin läpiviennille. Koemme silti onnistuneemme opinnäytetyössämme varsinkin niillä osa-alueilla, joita pidimme alusta asti tärkeinä. Saimme luotua nykytrendien mukaisesti edukseen erottuvan tuoreen kokonaisuuden. Multimedian koko nykypotentiaalia on mahdoton määrittää, niin rajattomat ovat sen tänä päivänä suomat mahdollisuudet. Tämä työ on pelkkä pintaraapaisu, joka toivottavasti sytyttää kipinän lähteä rikkomaan rajoja ja luomaan oikeasti innovatiivisia, uusia ideoita verkkomainonnan laajaan kirjoon.
Asiasanat
verkkomainonta, profilointi, ActionScript, 3D-grafiikka