En analys av kommunikationen inom en eftermarknadsorganisation i bilbranschen
Brandt, Stefan (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Brandt, Stefan
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295594
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään miten sisäinen viestintä toimii autoalan jälkimarkkinointiorganisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sisäistä viestintää ylemmän johdon ja jälkimarkkinointipäälliköiden välillä. Kartoitukseen kuuluu tutkia missä viestintäprosesseissa mahdolliset häiriöt tapahtuvat ja mistä häiriöt johtuvat. Opinnäytetyö antaa myös konkreettisia parannusehdotuksia paremman laatuisen sisäisen viestinnän savuttamiseksi.
Opinnäytetyössä käyteltyjen menetelmien pohjana ovat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi jatkotutkinnoille viitekehys. Jonka jälkeen suoritettiin kvalitatiiviset haastatellut kymmenen yrityksen kuluvan työtekijän kanssa. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin johtajuudesta, organisaatiokulttuurista ja viestintäkulttuurista.
Analyysissa ilmenee, että sisäinen viestintä johdon ja päälliköiden välillä ontuu tietyillä alueilla. Yrityksessä on tapahtumassa kulttuurimuutos joka on johtanut siihen, että viestintäkulttuuri on muuttunut. Uudet viestintämenetelmät ovat otettu käyttöön ja viimeisen kymmenen vuoden lisäkasvusta johtuen on uusia virkoja ja resursseja tullut yritykseen. Erot sisäiseen viestintään tyytyväisiin ja tyytymättömien työntekijöiden välillä ovat isot. Tyytymättömät ilmaisevat tyytymättömyyttään suoraan. Tuloksen selvityksessä painotetaan viestinnän pätevyyden tärkeyttä ja että viestinnässä noudatetaan sääntöjä. Lisäksi lähettäjän viestissä koodattu kaava tulee olla vastaanottajan tulkitsevissa, sekä viestissä tulee käyttää sopivaa kanavaa.
Opinnäytetyössä käyteltyjen menetelmien pohjana ovat kirjallisuuskatsaus ja lisäksi jatkotutkinnoille viitekehys. Jonka jälkeen suoritettiin kvalitatiiviset haastatellut kymmenen yrityksen kuluvan työtekijän kanssa. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin johtajuudesta, organisaatiokulttuurista ja viestintäkulttuurista.
Analyysissa ilmenee, että sisäinen viestintä johdon ja päälliköiden välillä ontuu tietyillä alueilla. Yrityksessä on tapahtumassa kulttuurimuutos joka on johtanut siihen, että viestintäkulttuuri on muuttunut. Uudet viestintämenetelmät ovat otettu käyttöön ja viimeisen kymmenen vuoden lisäkasvusta johtuen on uusia virkoja ja resursseja tullut yritykseen. Erot sisäiseen viestintään tyytyväisiin ja tyytymättömien työntekijöiden välillä ovat isot. Tyytymättömät ilmaisevat tyytymättömyyttään suoraan. Tuloksen selvityksessä painotetaan viestinnän pätevyyden tärkeyttä ja että viestinnässä noudatetaan sääntöjä. Lisäksi lähettäjän viestissä koodattu kaava tulee olla vastaanottajan tulkitsevissa, sekä viestissä tulee käyttää sopivaa kanavaa.