Majoitusliikkeiden markkinoinnin menestyksekkäimmät keinot Facebookissa
Myllärinen, Mari (2016)
Myllärinen, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia majoitusliikkeiden markkinointia Facebookissa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään ilmaisen markkinoinnin eri keinot yritykselle Facebookin-sivustoilla sekä tutkimaan mitkä sisällölliset tuotannontekijät olivat sivuston seuraajien keskuudessa suosituimmat. Facebookissa on mahdollisuus markkinoida ilmaiseksi yrityksen fanisivustolla.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tiedonkeruuta sekä oma-toimista havainnointia. Aineiston keruu perustui aiheeseen pohjautuvaan teoriaan sekä kahden majoitusliikkeen Facebook-sivustoiden sisällön tuotannon tarkasteluun puolen vuoden ajan. Työn teoriaosuus koostui markkinointiviestinnästä, markkinointistrategiasta, sosiaalisesta mediasta, Facebookista ja Facebookissa markkinoimisesta.
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville merkittävimmät keinot markkinoida ma-joitusliikettä Facebookissa. Tuloksista kävi ilmi, että erilaiset kilpailut sekä kuva julkaisut ovat suosituimpia sivustoiden sisällössä. Tuloksien perusteella tutki-mukseen valittujen yrityksien tulisi myös kiinnittää huomiota palautteiden ja reklamaatioiden vastaamiseen sekä sisällön tuotannon suunnitteluun.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tiedonkeruuta sekä oma-toimista havainnointia. Aineiston keruu perustui aiheeseen pohjautuvaan teoriaan sekä kahden majoitusliikkeen Facebook-sivustoiden sisällön tuotannon tarkasteluun puolen vuoden ajan. Työn teoriaosuus koostui markkinointiviestinnästä, markkinointistrategiasta, sosiaalisesta mediasta, Facebookista ja Facebookissa markkinoimisesta.
Opinnäytetyön tuloksista saatiin selville merkittävimmät keinot markkinoida ma-joitusliikettä Facebookissa. Tuloksista kävi ilmi, että erilaiset kilpailut sekä kuva julkaisut ovat suosituimpia sivustoiden sisällössä. Tuloksien perusteella tutki-mukseen valittujen yrityksien tulisi myös kiinnittää huomiota palautteiden ja reklamaatioiden vastaamiseen sekä sisällön tuotannon suunnitteluun.