Asiakaspalautekysely Intro-osastolle : palautelomakkeen luominen tehostetun päihdehoidon yksikköön
Arvinen, Nelli (2016)
Arvinen, Nelli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi asiakaspalautelomake Naulakallion lastenkodin Intro-osastolle yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa. Tarve työlle nousi esiin työskennellessäni Introssa sen perustamisen aikoihin vuonna 2014. Ennen lomakkeen päivitystä Introlla oli käytössään vanhan osaston lähtöhaastattelumalli, joka ei palvellut enää nykyistä tarkoitusta: hoidon tavoitteet, asiakasryhmä ja menetelmät olivat muuttuneet liian paljon, jotta vanha malli toimisi.
Työn tarkoituksena oli suunnitella kehittämiskeinoja lastensuojelulaitoksen tehostetun päihde- ja mielenterveystyön yksikön toiminnan laadun, sekä palvelun parantamiseksi ja kehittämiseksi. Kirjallisen palautteen keräämisellä suoraan nuorilta pyritään myös osallisuuden kasvuun ja asiakaslähtöisyyteen sijaishuollon kuntouttavassa toiminnassa.
Palautelomake luotiin yhdessä osaston työryhmän kanssa heidän toiveidensa ja kokemustensa perusteella. Lomakkeen tuli olla tarpeeksi selkeä ja siihen vastaaminen ei saisi viedä liikaa aikaa. Palautteen avulla pyritään saamaan nuorten kokemuksia hoidon merkityksestä, sen toimivuudesta ja tuomaan kuuluviin asiakkaiden omia toiveita.
Asiakaspalaute toteutettiin puolistrukturoituna palautelomakkeena, joka sisältää väittämiä osaston toimivuudesta, toiminnallisuudesta ja hoitoon liittyvistä asioista. Väittämien lisäksi lomakkeessa on myös useampi avoin kohta, johon palautetta saa kirjoittaa vapaasti omin sanoin. Asiakaspalautteen avulla Intron henkilökunnan on mahdollista kehittää toimintaansa enemmän nuorten tarpeita vastaavaksi.
Palautelomakkeen tukemiseksi luotiin saatekirje palautteeseen vastaavalle, jossa perusteltiin lomakkeen merkitystä toiminnan kehittämisen kannalta.
Työn tarkoituksena oli suunnitella kehittämiskeinoja lastensuojelulaitoksen tehostetun päihde- ja mielenterveystyön yksikön toiminnan laadun, sekä palvelun parantamiseksi ja kehittämiseksi. Kirjallisen palautteen keräämisellä suoraan nuorilta pyritään myös osallisuuden kasvuun ja asiakaslähtöisyyteen sijaishuollon kuntouttavassa toiminnassa.
Palautelomake luotiin yhdessä osaston työryhmän kanssa heidän toiveidensa ja kokemustensa perusteella. Lomakkeen tuli olla tarpeeksi selkeä ja siihen vastaaminen ei saisi viedä liikaa aikaa. Palautteen avulla pyritään saamaan nuorten kokemuksia hoidon merkityksestä, sen toimivuudesta ja tuomaan kuuluviin asiakkaiden omia toiveita.
Asiakaspalaute toteutettiin puolistrukturoituna palautelomakkeena, joka sisältää väittämiä osaston toimivuudesta, toiminnallisuudesta ja hoitoon liittyvistä asioista. Väittämien lisäksi lomakkeessa on myös useampi avoin kohta, johon palautetta saa kirjoittaa vapaasti omin sanoin. Asiakaspalautteen avulla Intron henkilökunnan on mahdollista kehittää toimintaansa enemmän nuorten tarpeita vastaavaksi.
Palautelomakkeen tukemiseksi luotiin saatekirje palautteeseen vastaavalle, jossa perusteltiin lomakkeen merkitystä toiminnan kehittämisen kannalta.